Trail Braking in sim racing
Hard gaan op de (virtuele) racebaan gaat niet enkel om zo hard mogelijk het gaspedaal naar beneden drukken of zo snel mogelijk uit een bocht accelereren. Nee, de meeste tijdswinst wordt behaald met remmen. Inderdaad, met remmen! En dan bedoel ik niet zo laat mogelijk remmen – met als gevolg dat je je rempunt mist of een wiel blokkeert – maar door juist vroegtijdig te remmen én hierdoor de juiste balans mee te nemen bij de corner entry en exit.
De remtechniek waarmee je dit kan doen heet ‘trail braking‘. Wat deze techniek inhoudt, hoe je dit moet doen en waarom het sneller is lees je allemaal in dit artikel. We behandelen hier de volgende onderwerpen:
Sim Racing Braking Tips:
- Wat is trail braking?
- De Voordelen van Trail Braking
- Weten wanneer en hoe je moet remmen
- Hoe moet je trail braken?
- Waarom is trail braking sneller?
- Wanneer moet je trail braken?
- Trail braking benodigdheden
Wat is Trail Braking?
Trail braking is een remtechniek voor racen en motorrijden waarbij de remmen worden gebruikt voorbij de ingang van een bocht (indraaien) en vervolgens geleidelijk worden losgelaten (afgeremd). Oftewel: het is een combinatie van remmen en insturen tegelijk.
Deze techniek wordt ook veel gebruikt bij sim racen. Deze remtechniek stelt je als coureur in staat om iets later te remmen. Je ‘manipuleert’ de massa van de auto om het insturen van de bocht makkelijker te maken. Je remt dus niet in een rechte lijn, maar laat de remmen geleidelijk los bij het insturen van de bocht. Dit zorgt voor een perfecte balans en meer grip bij het insturen en uitkomen van een bocht.
De Voordelen van Trail Braking
Verbeterde Autocontrole
Door te trail braken, behoud je een betere controle over de auto, omdat het gewicht van de auto naar de voorwielen blijft tijdens het insturen. Dit resulteert in meer grip aan de voorkant, waardoor je later kunt remmen en sneller de bocht door kunt.
Snellere Rondetijden
Door de remzone uit te breiden tot in de bocht, verkort je de totale tijd die je op het circuit doorbrengt zonder gas te geven. Dit kan resulteren in snellere rondetijden, aangezien je de remmen effectiever gebruikt en de snelheid in de bocht maximaliseert.
Betere Bandenbeheersing
Trail braking helpt ook bij het managen van de bandentemperatuur en slijtage. Door de remdruk geleidelijk te verminderen, verminder je de kans op blokkerende wielen, wat kan leiden tot platte plekken op de banden.
Weten wanneer en hoe je moet remmen
Weten hoe je moet remmen of waar je in de bocht moet remmen, kan je rondetijden maken of breken. Dit is een essentieel onderdeel van sim racen. Trackwalks (youtube staat er vol mee!) kunnen je helpen om je ideale rempunt te bepalen en bochten ’te lezen’. Dit geeft je ongetwijfeld een voordeel wanneer je voor het eerst de baan op gaat.
De meeste coureurs zullen het erover eens zijn dat bijna al hun rondetijden inefficiënt worden door hard en (te) laat te remmen, waardoor je de auto niet meer onder controle hebt en deze begint te glijden. Met alle gevolgen van dien.
De initiële remdruk is hoog (maximaal, afhankelijk van het type bocht), maar naarmate je de apex nadert, til je de remmen op (waardoor de druk afneemt) waardoor je de auto kan helpen met (in)draaien. Vervolgens ga je bij de apex van de bocht op het juiste moment weer terug op het gas. Hiermee behoud je maximale grip en corner-exit.
Hoe Moet je Trail Braken?
Trail braking is een vrij eenvoudige techniek om aan te leren, maar een moeilijke remtechniek om consequent toe te passen. Dit vergt veel geduld om goed te oefenen. Ook vereist het veel gevoel om ervoor te zorgen dat je het meeste uit alle vier de banden haalt bij het ingaan van de bocht. Als je deze remtechniek goed toepast, dan zul je dat direct terug zien in je rondetijden. Oefenen, oefenen en nog meer oefenen!
Trail Braking in 5 Stappen:
- Rem in een rechte lijn met maximale kracht op het rempedaal: Het begint allemaal met het aanremmen van de bocht: zodra je de remzone nadert, druk je met maximale kracht op het rempedaal terwijl je auto nog in een rechte lijn rijdt. Dit is waar je de meeste snelheid kwijtraakt en de auto klaarmaakt voor het insturen van de bocht.
- Begin iets voor het instuurpunt (turning point) de remmen geleidelijk los te laten: Net voordat je bij het punt aankomt waarop je de bocht zou insturen (het instuurpunt), begin je de remdruk geleidelijk te verminderen. Dit is een delicate balans; je wilt genoeg snelheid afnemen om de bocht veilig te maken, maar ook niet zoveel dat je momentum verliest.
- Begin met het insturen van de bocht: Terwijl je de remdruk vermindert, begin je tegelijkertijd met het insturen van de bocht. De overgang van remmen naar insturen moet soepel zijn om de auto stabiel te houden en de grip op de banden te optimaliseren.
- Verminder de remdruk zodra de stuurhoek groter wordt: Naarmate je verder de bocht in stuurt en de stuurhoek toeneemt, verminder je de remdruk verder. Het doel hier is om de voorwielen voldoende grip te laten behouden om de bocht door te komen, zonder dat ze overbelast raken door zowel zware remdruk als hoge stuurhoeken.
- Gebruik de juiste remdosis en kracht om de auto goed gebalanceerd door de bochtencombinatie te sturen: De juiste balans vinden in de remdruk en stuurinput is cruciaal om de auto door de bocht te leiden zonder snelheid te verliezen of de controle kwijt te raken. Dit vereist veel oefening en een goed begrip van zowel de dynamiek van de auto als de eigenschappen van het circuit.
Trail Braking Benodigdheden
Het toepassen van deze remtechniek is eenvoudig. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een goede set pedalen. Bij voorkeur load-cell pedalen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe en revolutionaire Fanatec CSL Load-Cell pedalen. Zijn je pedalen aan vervanging toe? Check dan eens het uitgebreide aanbod pedalen van Fanatec. Mocht je sim racing hardware nog niet (semi) professioneel zijn, dan kan een load cell upgrade van je bestaande instap pedalen helpen. De AXC True Brake mod voor je Logitech G29 is hiervoor een absolute aanrader.
Het Ontwikkelen van de Juiste Techniek
Om trail braking te beheersen, zijn er een aantal stappen die je kunt nemen:
- Begin Langzaam: Begin met lage snelheden om een gevoel te krijgen voor hoe de auto reageert wanneer je de remdruk vermindert tijdens het insturen.
- Focus op Gewichtsverdeling: Let goed op hoe het gewicht van de auto verschuift terwijl je remt en stuurt. Een goede gewichtsverdeling is cruciaal voor het behouden van grip.
- Oefen in Simulatie: Gebruik sim racing als een veilige en controleerbare omgeving om je vaardigheden te slijpen. Simulatoren kunnen zeer realistisch de fysica van een raceauto nabootsen.
- Analyseer en Pas Aan: Maak gebruik van telemetrie in sim racing om je rempunten, remdruk en de lijn die je door de bocht neemt te analyseren. Maak aanpassingen waar nodig.
- Bouw het Op: Verhoog de snelheid geleidelijk naarmate je comfortabeler wordt met de techniek. Elke bocht en elke auto zal anders aanvoelen, dus neem de tijd om elke situatie afzonderlijk te leren kennen.
Samengevat
Trail braking is een geavanceerde remtechniek die moeilijk onder de knie te krijgen is. Het perfectioneren van de techniek kost behoorlijk wat tijd, maar als je eenmaal het gevoel en de ervaring hebt om het goed te doen, zie je dit direct terug in je rondetijden. De meeste sim racers zijn het er over eens dat een goede pedalenset je sneller maakt. Kies daarom vandaag nog voor een semi-professionele pedalenset van Fanatec of een high-end en professionele pedalenset van Heusinkveld.
Unieke Aanbieding
Voor de sim racer die elke seconde telt, is ‘The Motor Racing Checklist’ van Suellio Almeida een gamechanger. Almeida, een topcoach en sim racer, deelt zijn expertise in een cursus die intermediaire en gevorderde bestuurders naar een hoger niveau tilt. Deze cursus biedt niet alleen inzicht in geavanceerde rem- en racetechnieken, maar ook praktische tips om je prestaties te verbeteren. Een investering in ‘The Motor Racing Checklist’ is een investering in snellere rondetijden waar je geen spijt van zal krijgen.
‘The Motor Racing Checklist’: LIMITED OFFER: 30% discount