Overslaan naar hoofdinhoud

Simucube staat bekend om hun hoogwaardige sim racing hardware en de Simucube Valo GT-23 is geen uitzondering. De Simucube Valo GT-23 is slechts enkele maanden op de markt, hoog tijd dus om dit stuurwiel van de Finse fabrikant uitvoerig te testen! Simucube is zo vriendelijk geweest om mij een exemplaar toe te sturen om een aantal weken geheel vrijblijvend en objectief te mogen testen.

In deze uitgebreide Simucube Valo GT-23 Review deel ik mijn uitgebreide ervaring en geheel objectieve mening van dit geavanceerde stuurwiel. De Simucube Valo GT-23 is gebouwd van hoogwaardige materialen met aandacht voor zowel detail als functionaliteit. Dit beloofd dus een interessante review te worden! Hoe goed dit stuurwiel nu echt is en of het de prijs waard is lees je in deze uitgebreide review!

Introductie van Simucube Valo GT-23

Simucube heeft geen verdere introductie meer nodig. De Finse fabrikant heeft zich al sinds jaar en dag bewezen met uitzonderlijk kwalitatieve en robuuste producten waar de gemeenschap lyrisch enthousiast over is. Waar het bedrijf zich eerst voornamelijk richtte op direct drive wheelbases, bereidt Simucube haar eco-systeem steeds verder uit met onder andere stuurwielen en pedalen. Bekijk ook eens de video op YouTube waarin het verhaal en de ontwikkeling achter het stuurwiel wordt verteld. Leuk!

De Valo GT-23 is hun tweede stuurwiel in het Simucube eco-systeem. Met een prijskaartje van € 928,88 exclusief of € 1.087,79 inclusief Simucube Link Hub is de Valo GT-23 tevens ook hun duurste en meest geavanceerde stuurwiel.

Unboxing & Eerste Indruk

De Simucube Valo GT-23 wordt geleverd in een mooie en goed verpakte doos. Sterker nog, je krijgt de GT-23 in twee dozen. De eerste witte doos zorgt voor extra bescherming, wat ik persoonlijk erg waardevol vind voor een stuur in deze prijsklasse. Zodra de beschermdoos eraf is tref je de mooi ontworpen en kleurrijke doos aan waarin het stuurwiel ziet.

Bij het openen van de doos valt je blik direct op het fantastisch mooi uitziende stuurwiel dat in plastic is gewikkeld. De plastic wrap oogt wat minder fraai. Een duurzame papieren cover was mijn inziens beter geweest. Al doet dit verder niets af aan de algehele ervaring. Naast het stuurwiel tref je een beknopte handleiding en wat Simucube stickers aan. De Simucube Link wordt los geleverd als je deze besteld hebt. That’s it! Samenvattend tref je het volgende aan:

  • Simucube Valo GT-23 Wireless Wheel
  • Officiële quick start handleiding
  • Simucube stickers
  • USB-C oplaadkabel

Je kan altijd maar één keer een eerste indruk maken en Simucube doet dat zeer goed. Zeker gezien dit mijn eerste ervaring is met Simucube kan ik niet anders stellen dan dat ik positief verrast ben. Enerzijds over de unboxing ervaring van de Simucube Valo GT-23, maar anderzijds ook over hoe het merk zich presenteert en kwaliteit uitstraalt.

Simucube valo gt-23 review

Simucube Valo GT-23: Een Opvallende Verschijning

De Simucube Valo GT-23 is een opvallende verschijning boordevol functionaliteiten en interessante kenmerken. Laten we de belangrijkste aspecten van dit stuurwiel eens nader uitlichten.

Draadloos Stuur Met RGB LED’s

De Simucube Valo GT-23 is het eerste draadloze Simucube stuur dat RGB LED-ondersteuning biedt. De 18 programmeerbare LED’s kan je in de Simucube Tuner software volledig naar wens instellen. Deze functie richt zich op visuele signalen zoals toerental, vlaggen en pit limiter. Handig! Een waardevolle toevoeging aan dit stuur en iets wat bij de Simucube Tahko GT-21 ontbrak. De RGB LED’s zijn mooi en subtiel in het ontwerp verwerkt.

Ontwerp en Bouwkwaliteit

Wat direct opvalt aan dit stuurwiel zijn de stoere en zwarte stealth look. Het stuurwiel kenmerkt zich door een zo goed als volledig zwart uiterlijk met een groot zwart geanodiseerd aluminium middenconsole. Het stuur is uitgerust met 10 knoppen, twee draaiknoppen en twee duimencoders aan de voorzijde en twee schakel- en koppelingspedalen aan de achterkant.

Hoogwaardig Alcantara

Het stuurwiel is voorzien van hoogwaardig zwart alcantara leer. Op kwaliteit van onder andere het alcantara leer is niet bespaart, want de afwerking en stitching zijn fantastisch te noemen. Met een gewicht van 2,1 kg is de Simucube Valo GT-23 aan de zware kant, maar storend vind ik dit niet. De Valo GT-23 oogt en voelt ontzettend minimalistisch, robuust en stoer aan en is voorzien van duurzame en kwalitatief hoogwaardige industriële materialen.

Ergonomie en Grip

Qua ergonomie kan ik niet anders vaststellen dan dat de 320mm brede Valo GT-23 erg prettig in de hand ligt en dat het stuurwiel enorm veel grip heeft. Alle knoppen en encoders zijn goed bereikbaar zonder al te veel je handen van het stuur te halen.

Bij alcantara stuurwielen raad ik wel altijd aan om goede sim racing handschoenen te dragen zodat het leer minder snel verweerd door vieze en zweterige handen.

Premium en Stijlvolle Uitstraling

Het stuur is voorzien van zwart. Heel veel zwart, met een kleine subtiele oranje randje onder de buttons. Dit geeft de Valo GT-23 een premium en stijlvolle uitstraling. Je ziet direct dat er aandacht besteed is aan het ontwerp, waarbij geen enkel detail over het hoofd is gezien. Goed, dat is natuurlijk ook wel iets wat je mag verwachten van een stuurwiel in deze prijsklasse.

Technische Specificaties en Kenmerken

De Simucube Valo GT-23 is een geavanceerd high-end racestuur dat is ontworpen om de ultieme simulatie-ervaring te bieden voor de veeleisende gamer en sim racing professional. Laten we de technische specificaties eens opsommen van dit robuuste stuurwiel:

  • Gewicht: 2.1 kg
  • Afmetingen: 320mm
  • Afwerking: alcantara leer
  • Batterij: oplaadbare NiMh batterij met 2000 mAh capaciteit

De Simucube Valo GT-23 heeft meer dan voldoende buttons met maar liefst 20 inputs die allemaal binnen handbereik zitten.

  • 2 x shifters
  • 2 x clutch paddles
  • 2 x thumb rotary encoders
  • 10 x push buttons
  • 2 x front rotary knobs
  • 2 x 7-way joysticks
  • 18 RGB LEDs

De Voorkant van de Simucube Valo GT-23

Aan de voorkant van het stuur vind je de 10 knoppen, 2 duim encoders, 2 draaiknoppen en de twee funky switches. Zoals eerder aangegeven zijn alle knoppen en encoders goed gepositioneerd en daardoor gemakkelijk te bereiken én te bedienen. De RGB lichten werken – jammer genoeg – niet met SimHub, al is dit natuurlijk geen probleem om dit in de eigen Simucube Tuner software te configureren. Hiervoor heb je dus wel de Simucube Link nodig.

De Achterkant van de Simucube Valo GT-23

Aan de achterkant van het stuur vinden we de twee schakel paddles en de dubbele koppeling. Deze koppeling kan je overigens ook voor andere doeleinden gebruiken. Heb je bijvoorbeeld geen sim racing handbrake, dan kan je deze daar ook voor gebruiken. Verder vind je de Power Aan/Uit knop, de USB-C aansluiting en de behuizing waar de oplaadbare batterij in zit.

Aluminium Shifters

De shifters- en koppelingspaddles zijn gemaakt uit aluminium en voelen enorm soepel en prettig aan. Ik vind zelfs dat de shifters van de Valo GT-23 één van de betere shifters zijn die ik op een stuurwiel heb geprobeerd. Je kan door middel van de schroefjes de afstand van alle paddles volledig naar wens aanpassen. In mijn geval is de default configuratie goed genoeg. Het is overigens alleen mogelijk de paddles horizontaal aan te passen en niet verticaal. Jammer? Nee, dat vind ik persoonlijk niet.

Een Bevredigende en Stille Klik

Je merkt dat er veel tijd en energie is gestoken in het geluid van de juiste ‘klik’ en het juiste gevoel. Waar je bij de GSI Hyper P1 (check onze review!) bijvoorbeeld een vrij harde klik hoort, zijn de shifters van de Valo GT-23 verrassend stil, subtiel en smooth. En, eerlijk toegegeven, vind ik dat best fijn!

Simucube Quick Release

In het midden zien we nog de typerende en intuïtieve quick release van Simucube. Je merkt dat de Finse fabrikant hier goed over nagedacht heeft en duidelijk het principe ‘less is more’ heeft toegepast.

Om flex in het stuurwiel te voorkomen is de verbinding met het stuurwiel en de wheelbase zo direct mogelijk. Hierdoor zitten er weinig tot geen slijtage-gevoelige onderdelen in. Het is mijn eerste keer dat ik het quick release systeem van Simucube gebruik en ik ben er nu al een enorm grote voorstander van! Je schuift de Valo GT-23 gemakkelijk op jouw Simucube Wheelbase, borgt de quick release pen erin en klaar. Echt super intuïtief en simpel.

Een keer schrok ik wel even toen de quick release pin muur en muur vast zat. Gelukkig kon ik het stuurwiel met wat WD40 en met een voorzichtige tik met een schroevendraaier op het uiteinde van de pin deze los krijgen. Omdat het nieuw is zit er wellicht nog teveel weerstand op de pin en de quick release. Iets om rekening mee te houden. Mocht je dit ook overkomen, schrik dan niet.

Installatie en Setup

Het monteren van het stuur is door het intuïtieve quick release een fluitje van een cent. Tijd om de Valo GT-23 te configureren! En hier is waar de onduidelijkheid voor mij begon. Nu was het voor mij bijvoorbeeld duidelijk om de Simucube True Drive software te downloaden, maar niet om ook nog de Simucube Tuner te downloaden. Op de website staat namelijk dat deze software alleen voor de Active Pedals is.

Onduidelijke Software en Instructies

De bijgeleverde handleiding vond ik erg beperkt in de informatievoorziening. Dat hoeft niet erg te zijn, als het op de website maar duidelijk omschreven staat wat voor stappen ik moet nemen, maar dat was helaas niet het geval. In alle eerlijkheid vind ik de onboarding wat teleurstellend en is dit écht iets waar Simucube in kan en moet verbeteren.

De handleiding, de website en de vele instructie videos die Simucube aanbiedt laten allemaal nog verouderde software zien. Ik was bijvoorbeeld op zoek naar meerdere tabs, zoals overal te zien was, maar in de nieuwste versie is dat niet het geval. Zo kon ik bijvoorbeeld maar niet vinden waar ik de force feedback van de Simucube 2 Pro kon instellen. Blijkbaar zit dit ‘verstopt’ in een offline profiel. Niet de plek waar ik het zou zoeken en zou verwachten, maar okay. Ik ben al jaren Fanatec en de Fanalab software gewend dat mijn inziens overzichtelijker is.

Het heeft me helaas ook aardig wat moeite gekost om de RGB LED’s aan te krijgen en te configureren. Dit moet je dan weer in de Simucube Tuner software doen. Ongelofelijk verwarrend! Waarom niet één applicatie? Dit is onnodig en zorgt alleen maar voor verwarring en mogelijke complicaties tussen de applicaties. Onder andere hierdoor kreeg ik de RGB LED’s niet werkend. Gelukkig heeft de helpdesk mij goed geholpen, door eerst het draadloze stuur in de True Drive software te verwijderen en vervolgens in de Tuner software weer toe te voegen. Nu het werkt werkt het, maar dit was absoluut een (onnodige) frustratiepunt in mijn proces 😉

Gebruikerservaring

Ik heb de Simucube Valo GT-23 nu een aantal weken in gebruik en uitvoerig getest in brute en krachtige GT3 auto’s in Assetto Corsa Competizione, iRacing en Automobilista 2. Het stuur voelt ontzettend prettig aan en ziet er prachtig en stoer uit door z’n stealth look met oranje accenten. De Simucube Valo GT-23 is zonder twijfel één van de mooiere GT sturen.

Doordat het stuurwiel wat zwaarder is vind ik de force feedback van de Simucube 2 Pro enorm goed tot z’n recht komen en biedt het stuurwiel veel grip. Ik heb het in ieder geval niet als nadelig ervaren dat dit stuurwiel wat zwaarder is. De afwerking van het stuur is erg mooi en ook het alcantara is van goede kwaliteit en ziet er fantastisch mooi afgewerkt uit. De vele knoppen, encoders en funky-switches zijn goed gepositioneerd en gemakkelijk te bereiken.

Simucube valo gt-23

Ondanks dat het ontwerp prachtig en stoer is, mis ik stickers of button caps om het stuurwiel een persoonlijke draai te geven. Jammer! Ik zou graag button stickers, maar ook sticker labels voor rondom de rotary knoppen willen zoals dat bijvoorbeeld bij Cube Controls en de onlangs geteste Simagic GT Neo wél hebt. Dit geeft het stuur een meer realistischere look-and-feel.

Een ander, praktisch, nadeel van een GT-stuur is dat het veel zicht belemmert op het beeldscherm, zoals de user interface van de game en die van Windows 10/11. Zeker als je dit stuur in combinatie met een DDU gebruikt werkt dat niet fijn en roept wat frustratie op. Eveneens als de software.

Ondanks dat ik enorm positief ben over de kwaliteit, het ontwerp en de functionaliteiten van de Valo GT-23 moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo’n enorme liefhebber ben van dit type GT en D-shaped sturen. Door de omvang van het stuur voel ik me soms meer een truck-driver dan dat ik het gevoel heb achter het stuur te zitten van een brute en moderne GT3 auto. In de hedendaagse GT auto’s zitten ook meer formule-achtige stuurwielen wat toch mijn persoonlijke voorkeur heeft net als een 300mm stuurwiel in plaats van de 320mm van de Valo GT-23. Dit stuurwiel komt mijn inziens beter tot z’n recht in de wat meer classic GT auto’s en daarmee race ik bijna nooit. Jammer! Want de Valo GT-23 is oprecht een prachtig stuur, maar mede door de hoge prijs dus niet een stuur is wat bij mij past aangezien ik ‘m niet veel zal gebruiken. Mocht je wel een liefhebber zijn van dit type stuur én je deze premium prijs kunnen veroorloven dan is de Simucube Valo GT-23 absoluut een fantastisch stuurwiel waar je geen spijt van krijgt en heel veel plezier van gaat hebben.

Voor- en Nadelen

Tijd om de voor- en nadelen van de Simucube Valo GT-23 op te sommen.

Pros

  • Superieure Afwerking
  • Hoogwaardige Kwaliteit
  • Geïntegreerde RGB LED’s
  • Ergonomisch Ontwerp
  • Draadloos Stuur

Cons

  • De prijs
  • Twee Software Applicaties
  • Geen Button Stickers en Labels

Eindbeoordeling Simucube Valo GT-23

De Simucube Valo GT-23 is het eerste Simucube product dat ik heb mogen testen en ik kan niet anders concluderen dan dat ik erg enthousiast ben. De bouwkwaliteit, constructie en afwerking zijn buitengewoon goed waarbij alles duurzaamheid en kwaliteit uitstraalt. Je merkt dat er veel aandacht en tijd is gestoken in de details en afwerking. Zo leveren alle knoppen een bevredigende klik en zijn de shifters verrassend stil.

Daarnaast is het een fantastische keuze om RGB LED’s in het ontwerp te integreren, wat je alle nodigde informatie over de situatie op het circuit geeft. Met de Simucube Tuner software kan je verschillende profielen inladen, van F1 tot GT en Generiek Smooth. Zelf programmeren is helaas niet mogelijk, en ook SimHub wordt (nog) niet ondersteund wat ik persoonlijk jammer vindt. Desalniettemin doet de software wat nodig is. En niet meer dan dat. Ik vind het vervelend en irritant dat je twee software applicaties (Simucube Tuner en True Drive) nodig hebt om dit stuurwiel te configureren. Waarom? Absoluut onnodig en zeker iets wat ik in de toekomst graag geïntegreerd wil zien.

De Simucube Link welke je nodig hebt om dit stuurwiel draadloos te laten communiceren is intuïtief en handig en zorgt ervoor dat je veel kabels elimineert. Dit is natuurlijk fantastisch en erg slim gedaan.

Hou je van (klassiek) GT racen? Dan is het Simucube Valo GT-23 stuurwiel een prima keuze waarbij de Valo GT-23 uitblinkt in bouwkwaliteit, ontwerp en gebruikerservaring. Met z’n stoere zwarte ontwerp is de Simucube Valo GT-23 een ware uitblinker in iedere cockpit. Ik vind het jammer dat er geen stickers bij worden geleverd om het stuurwiel te personaliseren en een eigen unieke look te geven. En ook de software laat af en toe de wensen over waarbij twee applicaties wat mij betreft onnodig en verwarrend zijn.

Buiten deze kritische noot is de Simucube GT-23 een fantastisch stuurwiel waar je met een prijs tussen de € 982 en € 1.088 exclusief verzendkosten diep voor in de buidel moet tasten. Of het deze prijs waard is? Dat kan alleen jij bepalen. Maar met een score van 4,3 scoort de Valo GT-23 op veel vlakken hoog, waardoor – mocht je van dit type GT sturen houden – je absoluut een goede keuze maakt voor een premium stuurwiel met superieure kwaliteit en afwerking.

Ons Oordeel:

Simucube Valo GT-23

Goede Keuze
Simucube vale gt-23

Simucube Valo GT-23

Superieure Kwaliteit en Afwerking

De Simucube Valo GT-23 is een premium en high-end sim racing stuurwiel dat ontworpen is om de ultieme race-ervaring te bieden. Dit stuur, vervaardigd met precisie-engineering, biedt superieure kwaliteit en heeft een stoere zwarte look.

Wilco Verhaegh

Auteur Wilco Verhaegh

Ruim 18 jaar geleden begon mijn passie voor simracen met Grand Prix 4. Mijn passie voor racen, autosportfotografie en gaming kent geen grenzen. Met Motorsport-Pictures.com leg ik raceauto's vast op de gevoelige plaat. Bovendien ben ik trots op mijn boek 'Mastering The Art Of Sim Racing', waarin ik mijn kennis en inzichten deel met aspirant-simracers wereldwijd!

Meer berichten van Wilco Verhaegh
nl_NLNederlands