Overslaan naar hoofdinhoud

Niet zo lang geleden kwam Novitas Racing Tech bij mij in de lucht met de vraag of ik hun nieuwe Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 stuur wilde testen en reviewen. Dit is iets waar ik uiteraard geen nee tegen zeg! De Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 is een authentiek stuur dat is geïnspireerd op het prachtige Lamborghini Hurucán GT3 stuurwiel, welke ik persoonlijk een van de mooiste stuurwielen vind in modern GT racen. 

Ik vind het tof dat ik met mijn platform kleinere ondernemers een podium kan geven en exposure te geven door hun producten te testen, te reviewen en deze te laten zien aan de sim racing community door gave content te creëren. Want ook ik ben ooit bij het begin begonnen en ik weet hoe waardevol extra bereik kan zijn. 

Nu, een aantal weken verder, heb ik dit stuurwiel uitgebreid getest. In deze uitgebreide review vertel ik alles wat jij moet weten over dit prachtige stuurwiel en geef ik mijn ongezouten en geheel objectieve mening over dit stuurwiel van Novitas Racing Tech. Op het einde vind je nog een exclusieve verrassing 😉 Ben je er klaar voor? Lees dan snel verder!

Wie Is Novitas Racing Tech?

Goed, Novitas Racing Tech is een naam die je wellicht nog niet eerder hebt gehoord. Novitas Racing Tech is een kleine en jonge onderneming uit Nederland dat sinds April 2024 gerund wordt door Louran, een enthousiaste en gepassioneerde sim racer die met zijn bedrijf hoogwaardige en authentieke producten maakt. Novitas Racing Tech is begonnen als hobby en vanuit een passie.

Het assortiment is op moment van schrijven nog minimaal, waarbij er enkel de Novitas NRT-HC-GT3 en wat DIY files en producten worden aangeboden. Novitas streeft erna om het assortiment in de toekomst uit te breiden met displays, pedalen en meer. Dat beloofd dus veel goeds voor de toekomst! Het bedrijf onderscheidt zich doordat alle producten handgemaakt zijn en vervaardigd uit de beste kwaliteit en materialen. Tijd om dit authentieke stuur eens nader onder de loep te nemen en alle kenmerken en details te beschrijven.

Verpakking en Inhoud

Het stuurwiel wordt geleverd in een goed verpakte en beschermde witte kartonnen doos. Verwacht geen fancy verpakking, zoals dit bij premium merken het geval is, maar juist een simpele maar functionele doos waarin het stuurwiel goed verpakt zit. Op de zijkanten van de doos staat wat branding met onder andere het logo van Novitas. Persoonlijk heb ik geen moeite met het simplistische ontwerp en manier waarop het stuurwiel verpakt is. De doos gooi ik in de meeste gevallen toch weg 😉 

Bij het openen van de doos tref je veel blauwe papieren snippers aan. Dit voelde nostalgisch aan en deed me denken aan een ouderwetse grabbelton. Onder de blauwe snippers tref je het Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 stuurwiel aan dat in bubbel folie is gewikkeld. Daarnaast tref je een kaartje met een bedankje en een USB kabel aan. Dat is het. Less is more! 

Samenvattend ontvang je het volgende:

  • Het Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 stuurwiel
  • Een USB kabel
novitas racing te ch

Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3

De Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 is een geavanceerd sim racing stuur dat is ontworpen door Novitas Racing Tech. De NRT-HC-GT3 is ontworpen als een nauwkeurige replica van de Lamborghini Huracan GT3 stuur. Het stuur kost € 736,95 inclusief BTW en valt daarmee in het midden-segment.

Met zijn robuuste aluminium frame, afgewerkt met een zwarte geanodiseerde coating, straalt dit stuur zowel stijl, authenticiteit als stevigheid uit. De geïntegreerde hub en schakelflippers, eveneens met zwarte anodisatie, geven het een strakke en professionele uitstraling. 

Het stuur beschikt over een 5mm dikke carbon voorplaat en 4mm dikke schakelflippers, wat bijdraagt aan de duurzaamheid en prestaties. De schakelflippers zijn uitgerust met kogellagers, wat zorgt voor een soepelere bediening en een realistischere race-ervaring. Houd je van een authentiek replica stuurwiel? Met de USB-compatibiliteit voor PC is de NRT-HC-GT3 een onmisbare toevoeging voor elke liefhebber die streeft naar realisme.

Top Pick
novitas racing tech

Specificaties

  • Diameter: 300 mm, hoogte: 182 mm, gripdikte: 34 mm
  • Zwart geanodiseerd aluminium achterplaat en schakelflippers
  • 5 mm mat carbon fiber voorplaat
  • Suède grips, zwarte resin knoppenbescherming en draaiknoppen
  • 10 Otto P9 drukknoppen, 3 CTS rotary encoders, 2 schakelflippers
  • Weipu-connector en spiraalvormige USB-kabel

Bouwkwaliteit en Ontwerp

Wat me meteen opviel bij de NRT-HC-GT3, is hoe stevig en degelijk het stuur aanvoelt. Met een diameter van 300 mm en 34 mm dikke suède grips, ligt het stuur goed in de hand en is de afwerking erg mooi. Wel ervaar ik dat het stuurwiel tijdens langere racesessies wat hard aanvoelt en de suede grips onvoldoende demping geven. Bij het gebruik van goede sim racing handschoenen ervaar ik dit vele malen minder en is de ervaring authentiek en realistisch.

Wat ik persoonlijk erg mooi vind is het open-top ontwerp van het Novitas NRT-HC-GT3 stuurwiel. Het grote voordeel van een open-top ontwerp is dat het meer zicht en ruimte biedt, wat de focus op het racen verbetert. Doordat de bovenkant van het stuur ontbreekt, heb je een duidelijker zicht op je dashboard en schermen. Dit is natuurlijk vooral handig om snel informatie zoals snelheid, rondetijden of instellingen te kunnen aflezen. En zeg nou eerlijk, het ziet er toch fantastisch en realistisch uit?

De combinatie van materialen is goed. Zo zijn de voorplaat en schakelflippers gemaakt van 5 mm en 4 mm dik carbon fiber. Dit zorgt voor een solide en premium uitstraling, terwijl het stuur toch licht genoeg blijft. De afwerking van de carbon schakelflippers vind ik helaas (bij dit exemplaar) onvoldoende. De carbon fiber flippers hebben geen afgeronde hoeken, waardoor deze vrij scherp zijn waardoor je jezelf kunt bezeren.

De achterplaat en schakelflippers zijn gemaakt van zwart geanodiseerd aluminium, wat niet alleen strak oogt, maar ook behoorlijk robuust aanvoelt. Alles bij elkaar straalt het stuur kwaliteit uit en het ontwerp is niet alleen mooi, maar ook super functioneel. Ik waardeer de robuuste en authentieke look-and-feel van dit stuurwiel enorm! Het stuur ziet er realistisch uit, alsof het rechtstreeks uit een Lamborghini Huracan komt. En dát gevoel van realisme is exact wat ik met sim racen wil ervaren en wat dit stuur zo uniek en goed maakt. 

Ergonomie

De ergonomie van de Novitas NRT-HC-GT3 is uitstekend ontworpen en weerspiegelt zoals eerder aangegeven het authentieke ontwerp van de populaire Lamborghini Huracan GT3. Met een diameter van 300 mm en 34 mm dikke suède grips ligt het stuur prettig in de hand, waardoor je een stevige en comfortabele grip hebt. Het open-top ontwerp van het stuur en de goede afwerking biedt comfort en maximale controle bij langdurige racesessies.

De plaatsing van de knoppen en rotary encoders is goed te noemen en alle knoppen en functionaliteiten zijn goed bereikbaar. Dit zorgt voor een intuïtieve bediening en snelle aanpassingen tijdens het racen. De schakelflippers, gemaakt van 4 mm dik carbonvezel, voelen soepel en responsief aan en zijn eenvoudig te bedienen zonder veel kracht te hoeven gebruiken. Alles bij elkaar zorgt dit ervoor dat het stuur niet alleen prettig aanvoelt, maar ook functioneel perfect is voor zowel korte als lange racesessies.

Knoppen en Functionaliteiten

Wat betreft de knoppen en functionaliteiten heeft de Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 alles wat je nodig hebt, zonder het overbodig ingewikkeld te maken. Er zitten 10 Otto P9 drukknoppen op die lekker responsief zijn en geen millimeter speling hebben. Bovendien maken de knoppen een prettig geluid en voelen ze prettig aan, wat tijdens het racen echt fijn is. De 3 rotary encoders zijn super handig voor het snel aanpassen van instellingen, zoals je rembalans of TC. De Weipu-connector met de spiraalvormige USB-kabel maakt aansluiten een eitje. Alles werkt soepel en zonder gedoe en dat is precies wat je wil tijdens het racen. Waar de meeste sturen tegenwoordig zijn voorzien van funky-switches en thumb-encoders, ga je deze functionaliteiten op de Novitas niet terugvinden. En dat is ook helemaal niet erg. De hoeveelheid knoppen en rotary encoders is bij dit stuurwiel perfect in balans.

Schakelflippers: Solide, maar met ruimte voor verbetering

De schakelflippers voelen stevig aan, reageren meteen zonder vertraging en produceren een goed en stevig klikgeluid. Jammer genoeg kan je de schakelflippers horizontaal niet stellen. Voor mij persoonlijk staan deze iets te ver naar binnen, waardoor m’n vingers teveel op de rand van de schakelflippers zitten.

Het gevoel van de schakelflippers vind ik persoonlijk niet zo fijn. Zo vind ik het gevoel te licht, doordat de magneten niet krachtig genoeg zijn. Hierdoor is de algehele schakelbeleving enigszins teleurstellend te noemen. Mijn voorkeur gaat nu eenmaal uit naar zwaardere magneten die een meer realistische ervaring bieden. Jammer! Gelukkig is dit punt redelijk snel en eenvoudig op te lossen. 

Gebruikerservaring

Ik heb de Novitas NRT-HC-GT3 nu een aantal weken intensief gebruikt en uitvoerig getest. Om te beginnen tovert dit stuurwiel keer op keer een glimlach op mijn gezicht, dus ik kan ook niet anders concluderen dan dat ik erg verrast ben over dit stuurwiel. De Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 is een prachtig stuur en zeer solide in bouwkwaliteit en afwerking. Het plug-and-play principe vind ik fantastisch; je kan direct racen door het stuurwiel op de USB-poort van je PC aan te sluiten. Dus geen gedoe met firmware updates, third-party software pakketten en SimHub (dashboard) integraties die vaak toch voor problemen zorgen. Heerlijk!

Dit specifieke review model was al voorzien van stickers, dus ik weet niet of nieuwe stuurwielen ook al voorzien zijn van stickers of dat je deze zelf kan toevoegen. Ik hoop van wel, want dat geeft het stuurwiel een meer persoonlijke touch. Labels met ‘Drink’ bijvoorbeeld mag dan wel authentiek zijn, maar in-game kan ik hier niet zoveel mee qua button-mapping. Hierin zou ik persoonlijk dus flexibiliteit willen om het stuur te personaliseren naar eigen voorkeur.

Een ander klein nadeel dat ik heb ondervonden is dat de suède handvaten vrij stug en hard aanvoelen. Dit ervaar ik vooral op de plek waar de binnenkant van mijn duim op de handvaten rust. Waarschijnlijk komt dit doordat de middelste arm te kort is, waardoor de de rand van de handvaten op het handbotje in mijn duim rust. Bij langdurige sessies geeft dit een irriterend gevoel in mijn duimen. Als de middelste suede grip iets verder had doorgelopen richting de torque schroef was dit probleempje wellicht al verholpen. Dit is echter geheel subjectief realiseer ik mij en wellicht bij andere compleet te verwaarlozen of hebben hier zelf geen last van. Wel vind ik het het benoemen waard.

Ik ben een enorm fan van de stoere, robuuste en authentieke look-and-feel van dit stuurwiel. Racen met dit stuurwiel waant mij in mijn gedachten alsof ik in een échte Huracan zit. Deze mate van realisme vind ik fantastisch en maskeert wellicht de tekortkomingen van dit stuurwiel. Want ik moet eerlijk bekennen dat er absoluut ruimte voor verbetering is. En dat is helemaal niet erg! Constructieve feedback is juist nodig om het maximale uit jezelf te halen én daardoor een nog beter product op de markt te brengen.

Ruimte Voor Verbetering

De ruimte voor verbetering zit ‘m voornamelijk in de schakelflippers. Deze zijn onder andere horizontaal niet aanpasbaar en qua schakelbeleving en -kracht voor mij veel te licht, waardoor de schakelbeleving helaas ondermaats is. Deze tekortkoming heb ik zelf naar eigen wens opgelost door extra magneten te bevestigen. Hierdoor zijn de magneten krachtiger en is de schakelbeleving stukken beter. Is het mooi? Nee, dat zeker niet. Maar voor nu is het een prima oplossing. Ik hoop dat Novitas Racing Tech in de toekomst het NRT-HC-GT3 stuur voorziet van sterkere magneten.

De carbon fiber flippers hebben naar mijn mening iets te scherpen randen, waar ik me een aantal keren aan heb bezeerd. Tot slot vind ik de suede handvaten waar de duim op rust aan de harde kant. Gelukkig zijn dit vrij eenvoudige optimalisaties die het product naar een nog hoger niveau brengen.

Voor- en Nadelen

Nu ik het Novitas Racing Tech stuurwiel een aantal weken intensief heb gebruikt is het tijd om de balans op te maken. Wat zijn de voor- en nadelen van dit stuurwiel? Let’s find out!

Pros

  • Authentiek Ontwerp
  • Stevige Bouwkwaliteit
  • Goede Afwerking
  • Plug & Play
  • Open-Top Ontwerp

Cons

  • Scherpe Randen Schakelflippers
  • Lichte en niet verstelbare Schakelflippers
  • Sticker Labels Geplaatst en niet te personaliseren

Conclusie

De Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 is een indrukwekkend stuur dat veel biedt, vooral als je op zoek bent naar een authentieke race-ervaring. Geen onnodige en grote hoeveelheid LED’s, maar een uiterst robuust en solide stuurwiel dat de realiteit zo nauwkeurig mogelijk weerspiegelt. Wetende dat dit stuurwiel het eerste product is van Novitas Racing Tech beloofd dat veel goeds voor de toekomst. Met een score van 3.9/5.0 is de Novitas NRT-HC-GT3 kwalitatief gewoon een goed stuur. Zeker voor deze prijs.

Het ontwerp, geïnspireerd door het Lamborghini Huracan GT3 stuur zorgt voor een realistisch gevoel achter het stuur en de hoogwaardige materialen zoals carbon fiber en aluminium dragen bij aan de solide bouwkwaliteit. De ergonomie van het stuur is goed te noemen waarbij alle knoppen en encoders goed bereikbaar zijn. De suède grips voelen soms bij langere sessies wat ongemakkelijk aan de duim, al is dat bij het gebruik van sim racing handschoenen geen probleem door wat extra demping. Het open-top ontwerp is een groot voordeel en biedt extra zicht op je dashboard, wat je focus op het racen vergroot.

Hoewel er enkele punten voor verbetering vatbaar zijn, zoals de lichte schakelflippers en het gebrek aan horizontale aanpassing, zijn deze relatief eenvoudig aan te passen voor toekomstige modellen. Voor de prijs van € 736,95 zit dit stuur in het midden-segment en biedt het in ieder geval waar voor je geld. Het plug-and-play karakter maakt het makkelijk in gebruik zonder ingewikkelde installaties of software.

Ons Oordeel:

Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3

Kortom, als je op zoek bent naar een robuust, authentiek en gebruiksvriendelijk stuur voor je sim racing setup dan is de Novitas Racing Tech NRT-HC-GT3 een zeer goede keuze! Zeker als je de nog kleine verbeterpunten in acht neemt.

Ben je na het lezen van deze review geïnteresseerd in dit stuurwiel? Dan ontvang je met de exclusieve kortingsvoucher hieronder maar liefst € 75 korting op jouw aanschaf! Dat is mooi meegenomen, toch? Je betaald dan voor dit stuur € 661 en dat is een zeer scherpe prijs voor een stuur van deze kwaliteit.

  • € 75 KORTING
    novitas racing tech
    SimRacingHub75
    Copied

    Exclusieve Korting Op De Novitas NRT-HC-GT3

    • Authentiek Ontwerp
    • Stevige Bouwkwaliteit
    • Goede afwerking
    • Plug & Play
    • Open-top ontwerp
Wilco Verhaegh

Auteur Wilco Verhaegh

Ruim 18 jaar geleden begon mijn passie voor simracen met Grand Prix 4. Mijn passie voor racen, autosportfotografie en gaming kent geen grenzen. Met Motorsport-Pictures.com leg ik raceauto's vast op de gevoelige plaat. Bovendien ben ik trots op mijn boek 'Mastering The Art Of Sim Racing', waarin ik mijn kennis en inzichten deel met aspirant-simracers wereldwijd!

Meer berichten van Wilco Verhaegh
nl_NLNederlands