Overslaan naar hoofdinhoud

Fanatec DD1 vs. DD2: welke moet je kopen?

Overweeg je een Fanatec DD1 of DD2 te kopen? Dan zit je hier goed! In dit artikel vertellen wij alles wat jij moet weten voor je koopt. De Fanatec Podium DD1 en DD2 maken deel uit van de Fanatec Podium Series en zijn al jaren het vlaggenschip van Fanatec. Met respectievelijk 20 en 25 Newtonmeter koppel bevinden beide wielbases met directe aandrijving (Direct Drive) zich in het hogere marktsegment. De Fanatec wheelbases laten niets te wensen over wat betreft de onweerstaanbare kracht van de force feedback.

Fanatec Ecosysteem

Het absolute voordeel van Fanatec is het ongelofelijk goed ontwikkelde ecosysteem. Er zijn verschillende stuurwielen te koop, evenals pedalen, een handrem, een versnellingspook en onwijs veel accessoires. Het enige wat Fanatec niet heeft zijn DDU dashboards. Mocht je dit willen – wat een absolute aanrader is – dan ben je hiervoor aangewezen op externe leveranciers. Tip: kijk eens bij Sim Racing Addict. Zij hebben fantastische sim racing mods en add-ons die je sim rig compleet maken.

De volgende producten van Fanatec zijn volledig compatibel met de DD1 / DD2:

  • Alle Fanatec Podium stuurwielen
  • Alle Fanatec ClubSport stuurwielen
  • Alle Fanatec CSL stuurwielen
  • Alle Fanatec-pedalen
  • Alle Fanatec Shifters

Functies

Naast de basisfuncties van de wheel base en de aansluitmogelijkheden aan de achterkant heeft Fanatec aan de voorzijde een 2,7 inch geïntegreerd OLED scherm met een resolutie van 256 x 64 pixels geïnstalleerd. Daar kunnen bijvoorbeeld de telemetriegegevens van de wielbasis en de force feedback instellingen tijdens het rijden worden weergegeven én worden aangepast. Dit doe je gemakkelijk via de geïntegreerde elektronica met behulp van het Fanatec Tuning Menu.

Wat is het verschil tussen de Fanatec DD1 en DD2?

De verschillen tussen de Fanatec DD1 vs DD2 zijn minimaal. De plug and play wielbasis bestaan uit een volledig aluminium behuizing. Het grootste verschil is de output in kracht. De DD1 is elektronisch gelimiteerd tot 20Nm, terwijl de DD2 een peak torque heeft van 25Nm. Dit resulteert in een krachtigere force feedback op de DD2. In onderstaande tabel vind je de verschillen tussen beide wheelbases.

Fanatec DD1Fanatec DD2
Kracht20 Nm25 Nm
Kill SwitchOptioneelInbegrepen
AfwerkingGeborsteld aluminiumCarbon vezel
Garantie3 jaar5 jaar
Prijs€ 1.199,95 / $ 1.199,95€ 1.499,95 / $ 1.499,95

Wat zit er in de doos?

De verpakking van de Podium Wheel Base DD1 (en DD2) is zeer stevig, modern en mooi. Bij het unboxen schrok ik zelfs van het gewicht hoe zwaar deze is. De wheelbase zit dan ook goed geborgd en vast met behulp van een speciale sluiting. Maak je de verpakking open, dan tref je het volgende aan:

  • Fanatec Podium Wheelbase DD1 / DD2
  • Veiligheidsstop (kill switch) met afstandsbediening (alleen voor de DD2)
  • Torque dongle
  • Handleiding
  • Power adapter (480 Watt)
  • USB-kabel (USB-A)
  • De gebruikelijke Fanatec stickers

De Fanatec Torque Key is een gereedschap waarmee je de kracht van de force feedback op Fanatec-racesturen kunt aanpassen. Met de Torque Key kun je de spanning op het interne mechanisme van het stuur vergroten of verkleinen, waardoor je een sterker of zwakker force feedback-effect krijgt. Het is belangrijk om voorzichtig te zijn bij het aanpassen van de force feedback, omdat dit de prestaties en duurzaamheid van het stuur kan beïnvloeden. Volg daarom altijd de instructies van de fabrikant en overschrijd de aanbevolen koppelwaarden niet.

Let op: als je de maximale kracht van de Podium Serie wilt benutten dan is het gebruik van de Fanatec Quick Release (QR1) adapter een absolute pré. De plastic QR1-lite is hiervoor niet geschikt.

Bouwkwaliteit Fanatec DD1 en DD2

De DD1 en DD2 zijn beide ontworpen en geproduceerd in Duitsland, en de bouwkwaliteit is typisch voor de hoge standaarden die geassocieerd worden met Duitse technologie en engineering. Oftewel: Deutsche Gründlichkeit ;). Het ontwerp van beide sturen is strak en modern, met een minimalistische uitstraling en gebruik van hoogwaardige materialen zoals metaal en carbon.

De stuurwielen hebben een metalen aluminium behuizing die stevig en solide aanvoelt en zijn ontworpen om zeer duurzaam te zijn, met interne componenten van hoge kwaliteit die zorgvuldig zijn gemonteerd. Beide wheelbases hebben een volledig aluminium behuizing. De Fanatec DD2 heeft een mooie carbon fiber afwerking, terwijl die van de DD1 wheel base van geborsteld aluminium is. Het design van de Fanatec DD1 en DD2 worden vaak geprezen door simracers vanwege hun hoge kwaliteit en betrouwbaarheid, en ze worden beschouwd als een van de beste direct drive racesturen op de markt.

Het ontwerp is ook gericht op efficiëntie en prestaties, met een krachtige motor die direct op het stuurwiel is gemonteerd, wat resulteert in een zeer snelle en responsieve stuurrespons. Hierdoor verlies je geen kracht in force feedback en ontstaat er een zeer gedetailleerde force feedback die je door het stuurwiel voelt.

Force Feedback

Force feedback is natuurlijk het belangrijkste kenmerk van een wielbasis. De force feedback (ffb) op het stuur is direct en zeer gedetailleerd, zoals je mag verwachten van een wielbasis in dit prijssegment. De 20 Nm van de DD1 zou voor bijna elk doel meer dan voldoende moeten zijn, de DD2 is dan ook vooral een aankoop voor het “goed geweten” om altijd het theoretische maximum te kunnen benutten. In de praktijk zul je het maximale vermogen absoluut niet gebruiken en slechts zo’n 20 á 30% van zijn kracht benut. De FFB kan van beide wielbases op dezelfde manier worden geconfigureerd. Er zijn slechts kleine verschillen op het subjectieve gebied te vinden.

Ten opzichte van de CSL DD PRO (met 8 Nm) zijn natuurlijk de enorme vermogensreserves van de DD1/DD2 merkbaar. Het bereik in force feedback is enorm, niet in het minst in het geval van onbedoelde spins of impacts; historische voertuigen met grote stuurwielen kunnen ook zonder clipping over de baan worden verplaatst.

Eindoordeel Fanatec DD1 vs DD2

Ik hoop dat deze Fanatec Podium Wheel Base DD1 review en Fanatec DD2 review jou helpt in het maken van een keuze. Is Fanatec DD1 of DD2 het waard? Wat ons betreft een volmondige: JA! De Fanatec DD1 en Fanatec DD2 zijn beiden ongelooflijk nauwkeurig en krachtig. Door de directe aandrijving (direct drive) wheel base en geavanceerde force feedback biedt de Fanatec Podium DD1 DD2 een zeer realistische en meeslepende rijervaring.

Deze wheelbase is dan ook een absolute aanrader voor jouw simulator waarmee je verzekerd bent van jarenlang speel plezier. Fanatec heeft de bouwkwaliteit en functies aanzienlijk verbeterd in vergelijking met eerdere modellen. Deze kwaliteit mag je ook verwachten van een premium Podium serie.

De DD1/DD2 biedt veel waar voor zijn geld, waardoor het een uitstekende keuze is voor serieuze sim racers. Heb je al een oudere Fanatec wheelbase óf nog geen Direct Drive systeem? Dan zou ik zeker de DD1 of DD2 kopen.

Of het prijsverschil het waard is persoonlijk en kan ik niet voor jou beoordelen. Voor een meerprijs van € 300 krijg je een verlengde garantie tot 5 jaar én de veiligheidsstop. Koop je deze los, dan kost deze € 99,95. Met de extra kracht van de wheelbase is deze kill switch zeker geen overbodige luxe.

Het bestaande Fanatec ecosysteem is één van de grote voordelen. Zo zijn alle stuurwielen, pedalen en accessoires compatibel met de Fanatec DD1 of DD2. De software, Fanalab, lijkt op het eerste oog wat verouderd en verwarrend maar doet wat het hoort te doen. Mocht je nog twijfelen dan is dat niet nodig. Je krijgt gegarandeerd geen spijt van van de Fanatec DD1 of Fanatec DD2. De mate van kracht, details en gevoel op de baan zijn subliem te noemen! Ben je overtuigd? Bestel ‘m dan vandaag nog!

Ook interessante artikelen

Wilco Verhaegh

Auteur Wilco Verhaegh

Ruim 18 jaar geleden begon mijn passie voor simracen met Grand Prix 4. Mijn passie voor racen, autosportfotografie en gaming kent geen grenzen. Met Motorsport-Pictures.com leg ik raceauto's vast op de gevoelige plaat. Bovendien ben ik trots op mijn boek 'Mastering The Art Of Sim Racing', waarin ik mijn kennis en inzichten deel met aspirant-simracers wereldwijd!

Meer berichten van Wilco Verhaegh
nl_NLNederlands