Overslaan naar hoofdinhoud

Fanatec CSL DD Pro

Eerder dit jaar verraste Fanatec de simrace-wereld met een wel héle goede 1 april grap: een Fanatec Direct Drive wheelbase voor slechts €349,99. Dit was dan ook – dachten we – te mooi om waar te zijn. Niet veel later werd de CSL DD officieel aangekondigd door Fanatec. Nu, enkele maanden later, zijn de eerste signalen, reviews en ervaringen uitermate positief. Tijd dus om nu zélf deze CSL DD aan de tand te voelen! Direct – wattuh -Drive? Goed, voordat we echt de diepte in gaan, eerst kort wat achtergrond informatie over dat dit nieuwe systeem nu is en zo uniek maakt.

Wat is een Fanatec Direct Drive?

De laatste maanden introduceert Fanatec de ene innovatie naar de andere op de markt: De Bentley GT3, de revolutionaire CSL Load Cell pedalen en de BMW M4 GT3 zijn hier enkele voorbeelden van. Het nieuwe paradepaartje van Fanatec is de CSL DD (Direct Drive). Of, zoals zij het zelf noemen, The New StandarDD. 

Deze nieuwe CSL wheelbase met Direct Drive technologie houdt in dat er een motor in de wheelbase zit die de kracht direct overbrengt naar je stuur. Dit zorgt, in vergelijking met de traditionele riem- of tandwielaandrijving, voor een super realistische weg- en race-ervaring. En dat dus voor het eerst in hun CSL lijn! Het resultaat? Een betaalbaarder alternatief ten opzichte van zijn – vele duurdere – broertjes uit de Podium lijn: de DD1 en DD2. De Direct Drive technologie komt hierdoor beschikbaar voor een veel bredere doelgroep. Fanatec springt hiermee in een uitermate interessante markt voor de startende en semiprofessionele simracers.

Fanatec CSL DD: De nieuwe standaarDD

De Fanatec Direct-Drive-technologie komt eindelijk naar de CSL-serie. Van subtiele zijwandflex tot krachtig zelfrichtend koppel, je voelt alles met een verhoogd gevoel van realisme. Uitzonderlijk heldere en dynamische force feedback-sensaties wachten op je. Wanneer het stuur direct op de motoras is gemonteerd, is er geen riem- of tandwielaandrijving om de forcefeedback-effecten te verminderen.
Een duidelijke keuze, waarmee Fanatec spelers als Logitech, Thrustmaster ver achter zich laat. Ook professionele coureurs en (enthousiaste simracers) kiezen een Direct Drive systeem boven een traditionele riem- of tandwielsysteem. Door de (relatief) lage introductieprijs maakt Fanatec een Direct Drive systeem beschikbaar voor een breder publiek.

Plug and Play

De sterke relatie met game-ontwikkelaars betekent dat de Fanatec CSL DD brede compatibiliteit en consistent gedrag heeft voor veel populaire race games, waaronder Assetto Corsa Competizione, F1 2021, F1 22, iRacing, Automobilista 2. Het Standard Tuning Menu is vereenvoudigd, zodat beginners snel kunnen beginnen zonder zich zorgen te hoeven maken over instellingen. Het Advanced Tuning Menu blijft voor de échte liefhebbers. De CSL DD is op dit moment alleen compatibel met PC en Xbox. Heb je een PS4 of PS5? Dan moet je helaas nog even wachten. Fanatec heeft aangegeven dat de Playstation variant later uitgebracht zal worden.

*Tekst gaat verder onder de video*

Het ontwerp van de Fanatec CSL DD

Wat direct opvalt aan de nieuwe CSL DD is het uiterst compacte design. Zeker als je dit vergelijkt met z’n grotere broers. Het nieuwe compacte ontwerp is vele male kleiner en lichter qua afmetingen en gewicht. Persoonlijk vind ik dit kleinere formaat prettig, al ziet het product er hierdoor ook wat ‘fragiel’ en goedloop uit. De DD1 en DD2 ogen veel meer solide en betrouwbaarder. Al komt dit denk ik vooral door de grotere afmetingen. Maar, deze zijn dan ook 3 á 4 keer zo duur. Dus helemaal eerlijk is deze vergelijking niet 😉

Wellicht is dit kleine en compacte formaat nog even wennen en denk ik er over een tijd anders over. De behuizing van de CSL DD bestaat uit aluminium gefreesd profiel, dat direct zorgt voor de koeling van de motor. Dit zorgt voor een fris en stoer uiterlijk.

Fanatec Bundel

De CSL DD Wheelbase is met de standaard 5Nm voeding verkrijgbaar bij Fanatec voor slechts €349,95 excl. verzendkosten. Hiermee haal je een zeer fijne, uiterst robuuste en soepele Direct Drive wheelbase in huis waar je absoluut geen spijt van krijgt! De CSL DD met Boost Kit 180 bundel is verkrijgbaar voor €479,95 exclusief verzending. De CSL DD Boost Kit 180 is ook los verkrijgbaar voor €149,95 exclusief verzending. Hiermee boost je de standaard 90W variant met 5Nm om naar 180W (8Nm).

Fanatec CSL DD: onze conslusie

Wij zijn uiterst enthousiast over de nieuwe CSL DD. Is het dan de ultieme Direct Drive systeem? Nee, dat niet. Het is een duidelijke verbetering ten opzichte van de riem aangedreven CSL V1. De CSL DD, zeker in combinatie met de Boostkit 180, is een zeer competitieve wheelbase die gezien zijn enorm concurrerende prijs inspringt op een gat in de markt waar andere fabrikanten (nog) niet aanwezig zijn. Hiermee maakt Fanatec sim racen nóg toegankelijker voor een breder publiek! Het is een zeer goede wheelbase en instap product om in het Fanatec-ecosysteem te komen. Fanatec zet hiermee dan ook een concurrerende en uiterst goed product neer.

Wat mij nog het meest verrast aan de CSL DD, afgezien van het minimale formaat, is dat de CSL DD bijzonder gevoelig en gedetailleerd is. Het is absoluut een genot om mee te rijden en zorgt voor enorm veel plezier!

Hoewel het een Direct Drive systeem is, komt de standaard 5Nm variant net wat power tekort om te concurreren met de DD1, DD2 of Simucube. Heb je al zo’n systeem? Dan is de CSL DD niet geschikt voor jou, aangezien deze qua performance niet mee kan met z’n grote broers. Bezit je een oudere CSL, CSW, T300 of een riemaangedreven Logitech G29, dan is een upgrade naar absoluut de moeite en het geld waard! The New StandarDD? Wat ons betreft een volmondige ‘Ja!’.

Wilco Verhaegh

Auteur Wilco Verhaegh

Ruim 18 jaar geleden begon mijn passie voor simracen met Grand Prix 4. Mijn passie voor racen, autosportfotografie en gaming kent geen grenzen. Met Motorsport-Pictures.com leg ik raceauto's vast op de gevoelige plaat. Bovendien ben ik trots op mijn boek 'Mastering The Art Of Sim Racing', waarin ik mijn kennis en inzichten deel met aspirant-simracers wereldwijd!

Meer berichten van Wilco Verhaegh
nl_NLNederlands