Overslaan naar hoofdinhoud

Het heeft enige tijd geduurd voordat Fanatec één van hun meest populaire accessoires – de ClubSport Handbrake V1.5 – een welverdiende upgrade heeft gegeven. Met de Fanatec ClubSport Handbrake V2 heeft Fanatec (eindelijk) een vernieuwde load cell handrem in hun assortiment. Dit is een iets meer premium, robuustere en beter presterende handrem in vergelijking met de V1.5. Maar biedt het genoeg om te concurreren met andere merken? Tijd om deze vernieuwde ClubSport V2 handrem eens uitvoerig te testen om te zien of het de upgrade waard is! Let’s go!

Fanatec ClubSport Handbrake V2

Het is in ieder geval meteen duidelijk dat Fanatec grote stappen heeft gezet in zowel ontwerp als functionaliteit. Als opvolger van de verouderde ClubSport Handbrake V1.5 introduceert deze nieuwe versie veel verbeteringen die jouw sim racing-ervaring aanzienlijk verbeteren, maar vooral heel veel plezier geeft onder de rally- en driftfanaten.

De Prijs van de Fanatec ClubSport Handbrake V2

De Fanatec ClubSport Handbrake V2 kost € 199,95 en bevindt zich daarmee, zoals veel andere Fanatec-producten, in het midden- tot hogere segment. Dit maakt de handrem duurder dan alternatieven van MOZA en Simagic, maar concurrerend met premium merken zoals de Sim-Lab XB1.

Met de V2 krijg je een stevige aluminium constructie, geavanceerde load cell-technologie voor precieze input en uitgebreide aanpassingsmogelijkheden. Dit maakt het een uitstekend product voor sim racers die een combinatie zoeken van prestaties en duurzaamheid, ongeacht of je al meerdere producten uit het Fanatec eco-systeem hebt of niet.

Let op: Het is echter belangrijk om in gedachten te houden dat de Fanatec ClubSport Handbrake V2 niet direct compatibel is met je PC, tenzij je al een Fanatec wheelbase hebt, zoals bijvoorbeeld een DD1/DD2 of DD+. Als je de handrem standalone wilt gebruiken, ben je verplicht om de Fanatec ClubSport USB Adapter apart aan te schaffen. Deze adapter kost je nog eens € 19,95, wat de totale investering op € 219,90 brengt.

fanatec Clubsport Handbrake v2

Unboxing: Luxe en Duurzame Verpakking

De verpakking straalt klasse en verfijning uit. De volledig zwarte doos heeft een minimalistisch ontwerp, met het Fanatec-logo, het model, en een afbeelding van het product in contrasterend wit op de voorkant. Deze eenvoudige, strakke presentatie geeft meteen een premium gevoel met een product dat met zorg is ontworpen.

Wanneer je de prachtig ontworpen en goed verpakte doos opent, valt direct op hoe overzichtelijk en goed georganiseerde de indeling is. Het ontwerp van de doos is niet alleen prachtig, maar ook uiterst functioneel. Fanatec heeft bijvoorbeeld goed nagedacht over duurzaamheid. De hele doos is gemaakt van karton, met uitzondering van twee kleine plastic zakjes die schroeven en gereedschap bevatten. Het is een subtiel detail, maar het laat zien dat het merk aandacht heeft voor milieuvriendelijke keuzes, wat in deze tijd absoluut een pluspunt is.

Wat deze uitpakervaring zo bijzonder maakt, is dat Fanatec duidelijk heeft geïnvesteerd in zowel functionaliteit als beleving. Het product voelt niet alleen premium, maar de verpakking versterkt dat gevoel vanaf het eerste moment. Dit niveau van zorg en aandacht voor detail maakt de eerste indruk van de Fanatec ClubSport Handbrake V2 uiterst positief. Met de verpakking alleen al zet Fanatec de toon: je hebt een product in handen dat ontworpen is om indruk te maken – van de presentatie tot de prestaties.

Samenvattend zit dit in de doos:

  • Fanatec ClubSport Handbrake V2
  • Montagematerialen
  • RJ12 kabel (2m)
  • Quick Guide

Installatie & Montage: Frustrerend en Omslachtig

Hoewel de Fanatec ClubSport Handbrake V2 indruk maakt met zijn solide bouwkwaliteit en verfijnde ontwerp, liet de installatie helaas een stuk te wensen over. Wat op het eerste gezicht een eenvoudig proces leek, bleek in de praktijk een frustrerende klus te zijn. Vooral het monteren en demonteren van de behuizing bracht de nodige uitdagingen met zich mee.

Bij het bekijken van de buitenkant van de handrem valt direct op dat er geen duidelijke montagepunten zichtbaar zijn. Vooral niet aan de achterkant. Dit komt doordat Fanatec ervoor heeft gekozen om alle montagepunten inwendig te verbergen, achter de bovenste behuizing. Op papier is dit een slimme keuze om de handrem een strakke uitstraling te geven, maar in de praktijk levert het meer werk – en onnodige frustraties – op dan verwacht.

Om de handrem van onderen of aan de zijkant te kunnen monteren, moet je namelijk eerst een deel van de handrem demonteren. De bovenste cover is te verwijderen door twee schroeven los te draaien aan de voorkant. Dit klinkt eenvoudig, maar deze schroeven zitten ongewoon strak vast. Het losmaken ervan kostte me veel moeite en geduld, en het opnieuw vastzetten bleek zelfs nog lastiger en frustrerend. Mede doordat deze schroeven snel en gemakkelijk op de grond vallen, waardoor ik ze op de vloer van mijn simulator moet zoeken. Het voelt allemaal enorm omslachtig en alles lijkt onnodig moeilijk te maakt. Een gemiste kans!

Flexibele installatie mogelijkheden

Een aspect dat ik waardeer in het ontwerp is de flexibiliteit in hoe je de hendel monteert. Er zijn drie verschillende hoeken waarin je de hendel kunt positioneren, afhankelijk van je voorkeuren. Zodra je de bovenste cover hebt verwijderd, krijg je toegang tot sleuven aan de voor- en achterkant van de handrem. Deze sleuven maken het mogelijk om de handrem van onderen te bevestigen en bieden ruimte om de handrem in een lichte hoek te monteren. Dit is super handig!

Ik heb er overigens voor gekozen om de ClubSport Handbrake V2 rechtstreeks op mijn aluminium profiel te monteren, dus geen zijwaartse montage. Voor zijwaartse montage zijn er gaten in de zijkant van de handrem aanwezig. Ook wordt er een adapter meegeleverd voor zijwaartse montage.

Bovendien kun je de hendel zowel verticaal als horizontaal installeren, wat ideaal is voor verschillende rijstijlen of cockpit opstellingen. Hoewel de handrem zelf niet in hoogte verstelbaar is, bieden deze aanpassingsmogelijkheden genoeg variatie om hem comfortabel in jouw rig te integreren.

Het Ontwerp van de Fanatec ClubSport Handbrake V2

Zoals ik al eerder aangaf is de eerste indruk, van zowel de verpakking als de handrem zelf, zeer positief te noemen. Het geheel voelt stevig en solide aan en heeft een mooie afwerking en uiterlijk. Fanatec heeft duidelijk een stap vooruit gezet met dit model en dat is te zien aan elk detail.

Solide bouwkwaliteit

Wat echt indruk op me maakte, is de volledig metalen constructie. De behuizing van de handrem is gemaakt van gegoten en CNC-afgewerkt metaal, wat zorgt voor een robuuste en hoogwaardige uitstraling. Elke oppervlakte voelt stevig en goed afgewerkt aan, zonder goedkope plastic onderdelen die de kwaliteit zouden kunnen verminderen. Het enige zichtbare niet-metalen onderdeel is de rubberen grip op de hendel. Deze grip ligt verrassend goed in de hand en zorgt voor extra comfort.

De CNC-afwerking geeft de ClubSport Handbrake V2 niet alleen een strakke look, maar zorgt ook voor een consistente en soepele werking. Dit wordt verder verbeterd door de kogellagers op het draaipunt, die ervoor zorgen dat elke beweging van de hendel soepel en zonder wrijving aanvoelt.

Groot en stevig ontwerp

Een aspect wat me direct opviel tijdens het monteren, is dat de handrem vrij groot is in vergelijking met andere modellen op de markt, zoals bijvoorbeeld de Sim-Lab XB1 Handrem die ik zelf gebruik. Zie ter vergelijking het verschil hieronder! De behuizing heeft een wat grotere footprint, wat hem op mijn sim rig vrij fors doet aanvoelen.

Afhankelijk van hoe je het bekijkt, kan dit als een nadeel of een voordeel worden ervaren. Aangezien ik niet zo vaak een handrem gebruik, vind ik de ClubSport V2 te aanwezig in mijn simulator. De hendel zelf is ongeveer 260 mm lang vanaf het draaipunt, wat een comfortabele maat is en wat ervoor zorgt dat je gemakkelijk de handgreep kan vastpakken. Helaas is de lengte van de greep niet in hoogte verstelbaar, wat ik in mijn situatie en setup toch jammer vind.

Aanpasbaarheid

Een van de dingen die me meteen opviel aan de Fanatec ClubSport Handbrake V2, is hoe flexibel deze handrem is qua instellingen. Het maakt niet uit hoe je graag rijdt of hoe jouw sim rig eruitziet, de aanpassingsmogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je de handrem precies naar jouw wensen kunt finetunen. Ik heb er wat tijd mee doorgebracht om alles goed af te stemmen en ik moet zeggen dat deze handrem zeer prettig aanvoelt.

Wat ik echt waardeer aan deze handrem, is dat het voelt alsof ik controle heb over elk detail. Of het nu gaat om de hoek, de lengte van de travel of hoe stijf de hendel moet zijn: ik kon alles vrij gemakkelijk aanpassen om de handrem precies te laten werken zoals ik dat wilde. Het monteren kostte me wat tijd (en frustratie), maar uiteindelijk was het dat absoluut waard en heb ik enorm veel plezier met deze vernieuwde handrem.

Spelen met de positie van de hendel

Het eerste wat ik aanpaste, was de positie van de hendel. Onderop de hendel zitten drie gleuven waarmee je de hoek kunt bepalen. Ik probeerde ze allemaal uit en ontdekte dat de middelste stand voor mij het beste werkt. Maar dat is nog niet alles: als je liever een horizontale hendel hebt, kun je hem omkeren en opnieuw kiezen uit drie hoeken. Dat geeft je zes mogelijke posities! Voor mij voelde dit als een enorme luxe, omdat ik graag experimenteer om precies de juiste stand te vinden.

fanatec Clubsport Handbrake V2

Travel aanpassen met meegeleverde spacer

Een ander detail dat ik geweldig vond, is hoe eenvoudig je de travel van de handrem kunt aanpassen. Zonder aanpassingen heeft de hendel een travel van 80 mm, wat prima werkt voor de meeste situaties. Met de meegeleverde spacer kan je kiezen voor een kortere travel van 60 of 70 mm. Ik vond dit vooral handig tijdens drift-sessies, omdat een kortere slag een stuk sneller en responsiever aanvoelt. Het mooie is dat je hiermee kunt spelen, afhankelijk van het soort rijden dat je doet.

Preload instellingen naar eigen smaak

De preload instellingen waren voor mij een echte ontdekking en het kost altijd enige tijd om dit goed te testen en naar wens in te stellen. Je kunt de weerstand van de hendel eenvoudig aanpassen door het interne mechanisme een slagje naar links of rechts te draaien. Simpel, maar ontzettend effectief. Toen ik de handrem voor het eerst gebruikte, merkte ik dat hij vrij stijf was, wat ik persoonlijk net iets te veel vond. Dus ik draaide de preload iets omlaag en dat maakte al een wereld van verschil. Met minder weerstand voelde de hendel veel natuurlijker en comfortabeler, vooral tijdens langere rally sessies. Het mooie is dat je de keuze hebt en dat je de handrem volledig naar jouw stijl kunt afstellen.

Gebruikerservaring ClubSport Handbrake V2: Een Goede Stap Voorwaarts

Ik heb de ClubSport Handbrake V2 nu een aantal weken in gebruik en ik ben over het algemeen positief gestemd over deze vernieuwde V2. Fanatec heeft met de vernieuwde Clubsport Handbrake een goede stap voorwaarts gezet. Eén van de absolute pluspunten van deze handrem is natuurlijk de load-cell technologie. Qua performance doet de ClubSport Handbrake V2 precies wat je ervan mag verwachten – en misschien zelfs meer. De load cell-technologie biedt nauwkeurige en consistente input. Vooral in rally-sessies merkte ik dat de handrem extreem responsief is en dat het eenvoudiger werd om mijn precisie te verbeteren. Het gebruik van een load cell in plaats van een traditionele potentiometer zorgt voor een realistisch gevoel en na een korte gewenning voelt het trekken aan de hendel bijna natuurlijk aan.

Gebruiksvriendelijkheid en Grip

Ook het rubberen handvat is prettig in gebruik en voelt goed aan. Het biedt een goede grip, zelfs tijdens lange sessies en dankzij de stevige constructie van de hendel en basis heb ik geen enkel moment gehad dat de handrem instabiel aanvoelde. Dat maakt het makkelijk om je te focussen op het racen, zonder afgeleid te worden door het materiaal. Het is een sterke en solide handrem waar je op kunt vertrouwen. In iedere situatie en op iedere rally stage.

Installatie en Montage is een Omslachtig Proces

Mijn grootste kritiekpunt op de Fanatec ClubSport Handbrake V2 ligt bij de installatie en montage. Het voelt allemaal onnodig omslachtig. Fanatec heeft ervoor gekozen om de montagepunten inwendig te verbergen achter de bovenste behuizing, wat op papier logisch klinkt om het ontwerp strak te houden. In de praktijk maakt dit het proces echter onnodig omslachtig. Als de handrem eenmaal gemonteerd is en op z’n plek zit is het goed en hoef je er natuurlijk niet meer naar om te kijken. Een aspect wat ik als positief heb ervaren zijn de sleuven waarmee je de handrem in een gewenste hoek op het aluminium profiel van je simulator kunt bevestigen. Dit is super fijn!

De Verplichte USB Adapter Is een Teleurstelling

Mijn ervaring met de verplichte aanschaf van de Fanatec USB Adapter voor standalone gebruik was teleurstellend. Het voelt simpelweg niet meer van deze tijd dat een premium product zoals de ClubSport Handbrake V2 niet standaard USB-compatibel is. Voor gebruikers die geen andere producten uit het Fanatec-ecosysteem hebben, is dit een groot nadeel en een onnodige extra uitgave. Het maakt de handrem minder toegankelijk en doet afbreuk aan het plug-and-play-gevoel dat je zou verwachten in deze prijsklasse en van een fabrikant van omvang van Fanatec.

De Grootte van de Fanatec ClubSport Handbrake V2

Tot slot heb ik heb ook wat gemengde gevoelens over de grootte van de handrem. Omdat ik slechts af en toe een handrem gebruik – vooral omdat ik niet vaak rallygames speel – voelt hij voor mijn setup aan de grote kant, zeker als je ‘m vergelijkt met de Sim-Lab XB1 handrem die ik gebruik en vele male compacter is. Dit maakt de handrem behoorlijk aanwezig op mijn simulator en soms wat log, vooral omdat ik gewend ben aan een compactere opstelling. Dat gezegd hebbende, draagt de grotere omvang ook bij aan het gevoel van stevigheid en kwaliteit. Het is dus echt afhankelijk van hoe je het bekijkt en wat je persoonlijke voorkeuren zijn.

fanatec Clubsport Handbrake v2

Voor- en Nadelen

De Fanatec ClubSport Handbrake V2 is een premium handrem dat is ontworpen om een realistische en nauwkeurige ervaring te bieden aan rally- en driftliefhebbers. Met geavanceerde technologie en een stevige volledig metalen constructie belooft deze handrem een indrukwekkende toevoeging te zijn aan elke sim rig. Maar wat zij nu de voor- en nadelen van de Fanatec Clubsport Handbrake V2?

Pros

  • Load cell technologie
  • Goede bouwkwaliteit
  • Compatibiliteit
  • Comfortabele grip
  • Veelzijdige montagemogelijkheden

Cons

  • Extra kosten USB adapter
  • Cover verwijderen om aanpassingen te doen
  • Omslachtige montage door verborgen montagepunten.

Is de Fanatec Handbrake V2 Het Waard?

De Fanatec ClubSport Handbrake V2 is een enorme sprong vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Dankzij de precisie van de load cell-technologie, de stevige bouwkwaliteit en de uitgebreide aanpassingsmogelijkheden is dit zonder twijfel één van de betere handremmen op de markt. Of je nu haarspeldbochten in rally’s neemt of je drifts perfectioneert, de ClubSport V2 levert in alle opzichten.

Na een paar weken met de Fanatec Handbrake V2 te hebben doorgebracht, kan ik zeggen dat het een grote stap vooruit is ten opzichte van zijn voorganger. Toch heeft het product een paar kleine nadelen die niet onopgemerkt blijven. Zo vond ik het lastig om de buitenbehuizing te verwijderen toen ik aanpassingen wilde doen en het feit dat je een aparte USB-adapter moet aanschaffen als je geen Fanatec wheelbase gebruikt, voelt als een onnodige extra uitgave. Jammer!

Los van deze nadelen heeft de Fanatec ClubSport Handbrake V2 tóch indruk op mij gemaakt. Wat bijvoorbeeld echt indruk op mij heeft gemaakt is de solide bouwkwaliteit en de aandacht voor detail in het ontwerp. De handrem voelt ontzettend groot (!), solide en robuust aan. De vele instelmogelijkheden, zoals de hoek van de hendel en de weerstand, maakten het voor mij eenvoudig om hem precies naar mijn voorkeuren af te stellen. Tijdens het rijden merkte ik dat de prestaties subliem zijn: elke beweging voelt nauwkeurig en responsief, waardoor ik mijn bochten en drifts in WRC 24 met meer vertrouwen kon aanpakken. De Fanatec Clubsport Handbrake V2 voelt ontzettend goed aan, daar is geen woord aan gelogen.

Hoewel de extra kosten van de USB-adapter en de wat omslachtige aanpassing voor sommige gebruikers een nadeel kunnen zijn, is dit apparaat een uitstekende investering voor als je op zoek bent naar een goede handrem binnen het Fanatec eco-systeem. Als je al een Fanatec wheelbase bezit, is dit naar mijn mening een geweldige aanvulling op je setup.

De Handbrake V2 biedt een premium ervaring die je rijplezier tijdens rally- of driftwedstrijden zonder twijfel leuker en intenser maken. Zelfs met de paar nadelen zou ik hem zonder aarzeling aanraden. Heb je geen Fanatec wheelbase en ben je dus genoodzaakt om de additionele Fanatec USB Adapter te kopen? Dan zou ik persoonlijk voor een goed alternatief kiezen.

Conclusie: Sterk, maar met Verbeterpunten

Overall is de Fanatec ClubSport Handbrake V2 een indrukwekkend apparaat dat qua prestaties en bouwkwaliteit indruk maakt. De load-cell technologie en solide constructie zorgen voor een betrouwbare en professionele ervaring. Toch zijn er een paar punten die beter kunnen, zoals de omslachtige montage en de verplichte USB Adapter voor standalone gebruik.

De Fanatec ClubSport Handbrake V2 is een uitstekende keuze voor Fanatec-gebruikers die op zoek zijn naar een premium handrem met topprestaties. De ClubSport Handbrake V2 is een indrukwekkend apparaat dat qua prestaties en bouwkwaliteit indruk maakt. Maar als je op zoek bent naar een compact, plug-and-play alternatief, zijn er wellicht betere alternatieven.

Goede keuze!
Fanatec ClubSport Handbrake v2

Fanatec Clubsport Handbrake V2

De Fanatec ClubSport Handbrake V2 is een premium sim racing-handrem, ontworpen voor maximale precisie en duurzaamheid. Met een volledig CNC-afgewerkte metalen constructie, load cell-technologie voor nauwkeurige krachtmeting en uitgebreide aanpassingsmogelijkheden biedt deze handrem een professionele ervaring. Ideaal voor rally- en driftliefhebbers, met een stevige bouw en veelzijdige montageopties. Een robuuste toevoeging aan elke serieuze sim rig.

Wilco Verhaegh

Auteur Wilco Verhaegh

Ruim 18 jaar geleden begon mijn passie voor simracen met Grand Prix 4. Mijn passie voor racen, autosportfotografie en gaming kent geen grenzen. Met Motorsport-Pictures.com leg ik raceauto's vast op de gevoelige plaat. Bovendien ben ik trots op mijn boek 'Mastering The Art Of Sim Racing', waarin ik mijn kennis en inzichten deel met aspirant-simracers wereldwijd!

Meer berichten van Wilco Verhaegh
nl_NLNederlands