Overslaan naar hoofdinhoud

De Conspit 290 GP Formula Wheel trok al geruime tijd mijn aandacht. Niet alleen vanwege het opvallende en agressieve design, maar ook door de reputatie die Conspit in relatief korte tijd heeft opgebouwd binnen de sim racing community. Mijn eerdere ervaring met de Conspit CPP Lite Pedals was positief, dus ik was erg benieuwd of dit stuur dezelfde kwaliteit en innovatie zou bieden.

Met een unieke 3D-geprinte esthetiek, een geavanceerd bedieningspaneel en een prijskaartje dat in de middenklasse van sim racing sturen valt, positioneert Conspit dit wiel als een serieuze optie voor fanatieke sim racers. Conspit maakt met de 290 GP een overtuigende sprong richting de top – maar is dat genoeg om Fanatec en Cube Controls wakker te schudden?

En hoe goed presteert het in de praktijk? Is dit stuur een echte gamechanger of slechts een mooi ogend product met gebreken? Ik heb het stuurwiel uitgebreid getest en deel graag mijn ervaring in deze Conspit 290 GP Review.

Prijs van de Conspit 290 GP

De Conspit 290 GP wordt aangeboden voor een prijs van € 779. Dit plaatst het stuurwiel in het hogere middensegment van de markt voor sim racing hardware. In vergelijking met andere high-end formule-stijl sturen biedt de 290 GP een competitieve prijs, vooral gezien de uitgebreide functies en hoogwaardige materialen.

Voor beginners kan de prijs een drempel vormen, maar voor de meer gevorderde sim racers die op zoek zijn naar een duurzaam en functioneel stuurwiel, biedt het een aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. En om heel eerlijk te zijn positioneert én prijst Conspit haar producten ontzettend goed. Deze prijs is fair en gerechtvaardigd voor wat je ervoor terugkrijgt.

Top Pick
Conspit 290 GP Formula Wheel

Conspit 290 GP Specificaties

  • Scherm: 4.3-inch LCD, 800×480, instelbare helderheid
  • Indicatoren: 18 RGB LED’s
  • Afmetingen: 290x175x100 mm
  • Gewicht: 1400 g (zonder quick release)
  • Gripbreedte: 290 mm
  • Frontcover Materiaal: Carbon Fiber
  • Hoofdmateriaal: Aluminium Alloy
  • Knoppen: 12 x ErgoTouch RGB-knoppen
  • Schakelpaddles: “MagFlip” Rocker-Type Magnetic Paddle Shifters
  • Extra bedieningen: 4 encoders, 3 rotary switches
  • Koppeling: Dubbele koppeling paddles
  • Montage: 3x 50mm M5
  • Platform: Windows PC
  • Verbinding: USB direct, Conspit CAN
  • Kabel: USB-kabel
  • Software: Conspit Link 2.0
Conspit 290 gp formula wheel review

Het Uitpakken

Bij het openen van de doos wordt meteen duidelijk dat Conspit oog heeft voor detail. De verpakking is doordacht, ziet er goed uit en geef een premium gevoel. De geschetste animaties op de doos geven het geheel een futuristische uitstraling en de bescherming van het stuur is uitstekend verzorgd. Deze ervaring is, net als bij de CPP Lite Pedals, erg positief te noemen.

Wat zit er verder allemaal in de doos? Naast het stuurwiel ontvang je het volgende:

  • USB-A spiraalkabel: Een stevige kabel die flexibel genoeg is zonder in de weg te zitten.
  • Tool kit: Handige set met het nodige gereedschap voor montage en eventuele aanpassingen.
  • Schroeven en bevestigingsmateriaal: Geen zoektocht naar de juiste bouten en moeren, alles zit erbij.
  • Sticker sheets (4x): Hiermee kun je de knoppen personaliseren, al was ik niet onder de indruk van de sticker kwaliteit. Ze voelen dun aan, de kwaliteit is matig en laten te veel licht door. Maar daarover later meer.
  • Extra stickers: Handig als je een reserve nodig hebt of een andere stijl wilt proberen.
  • Gebruikershandleiding: Kort en bondig, maar voldoende om snel te starten.
  • Garantieverklaring: Een extra zekerheid, altijd fijn!

Eerste indruk: Een Opvallend Design

Toen ik de doos openmaakte, viel direct het unieke ontwerp op. De Conspit 290 GP straalt motorsport uit. Geen overdreven RGB-verlichting of rare gimmicks. Het is strak, functioneel en stoer. Het carbon frontplate, 3D ontwerp en de solide knoppen maken meteen indruk.

Bij het vastpakken van het stuur merk je direct dat het een solide en goed afgewerkt product is. Het stuur voelt stevig, relatief licht en ergonomisch prettig aan. De handgrepen zijn bedekt met een fijne rubberachtige textuur die zorgt voor veel grip. Je voelt direct dat je geen plastic stuur in handen hebt, maar dat het een stuur is dat is gemaakt voor serieuze sim racers. Niet voor de show, maar voor performance.

De combinatie van het compacte 290mm formaat en het no-nonsense uiterlijk maakt duidelijk: de Conspit 290 GP Formula Wheel is bedoeld voor mensen die snelheid, sim racen én ontwerp serieus nemen. Want zeg nu eerlijk, de 290 GP ziet er toch fantastisch uit?

Ik heb inmiddels tientallen sturen in mijn handen gehad, van instapmodellen tot premium stuurwielen. Wat bij de Conspit 290 GP direct opvalt, is hoe “af” het voelt en hoe solide het gebouwd is. Het is een volwassen product voor een zeer interessante prijs.

Conspit 290 gp review

Montage en Installatie

De installatie van de Conspit 290 GP is eenvoudig, mits je weet wat je nodig hebt. Het stuur wordt geleverd zonder quick release, dus je hebt óf de optionele Conspit CDP QR nodig, óf je gebruikt een standaard 70 mm QR met de meegeleverde USB-spiraalkabel. Die sluit je direct aan op de achterkant van het stuur, waar hij netjes in een uitsparing wordt vastgehouden.

Een groot pluspunt is dat Conspit de USB-aansluiting heeft verbeterd in nieuwere. Waar die bij eerdere modellen nog vast op het printplaatje zat – en daarmee het wisselen van sturen tot een drama maakte – is het nu een verwisselbare aansluiting. Dat werkt stukken beter en maakt je setup veel flexibeler!

Conspit 290 GP Formula Wheel

Dat de Conspit 290 GP indruk maakt, merk je direct zodra je ermee aan de slag gaat. Maar waar zit precies de kracht van dit stuur? Tijd om de belangrijkste eigenschappen stuk voor stuk onder de loep te nemen.

Bouwkwaliteit en Ontwerp

De Conspit 290 GP maakt direct indruk zodra je ’m uit de doos haalt. Alles aan dit stuur straalt kwaliteit uit. De voorzijde is gemaakt van écht gegoten carbon fiber, wat niet alleen een hoogwaardige uitstraling geeft, maar ook bijdraagt aan een extreem stijve constructie. In combinatie met de CNC-gefreesde aluminium achterplaat ontstaat een stuur dat licht is, maar tegelijk onverzettelijk aanvoelt – precies wat je wilt als je rijdt op een direct drive basis waar elke input telt.

Met een gewicht van 1400 gram (zonder quick release) en een formaat van 290 mm breed, is het stuur perfect in balans. Het voelt stevig in de hand, zonder zwaar te worden. De afmetingen zijn ruim genoeg voor een comfortabele grip, maar blijven compact genoeg om snel en nauwkeurig te kunnen sturen. Ook bij stevige inputs of abrupte correcties blijft het stuur solide en strak. Geen flex, geen speling – gewoon een robuuste en professionele bouw die je direct vertrouwen geeft.

Wat me opvalt, is hoe strak alles in elkaar zit. Geen rammelende delen, geen overbodige randen of scherpe hoeken. Het is duidelijk dat Conspit veel aandacht heeft besteed aan de afwerking. Elk onderdeel sluit naadloos op elkaar aan, van de carbon frontplaat tot de aluminium knoppenranden. Dit stuur is gebouwd om lang mee te gaan – en dat voel je in alles. Al met al kan ik wel zeggen dat ik erg positief gestemd ben over de bouwkwaliteit!

Conspit 290 gp

Innovatief 3D Ontwerp

Wat de Conspit 290 GP écht onderscheidt van veel andere sturen, is het volledig driedimensionale ontwerp. Waar de meeste merken blijven hangen in een platte, traditionele indeling, durft Conspit buiten de gebaande paden te treden. En met succes. Alles aan dit stuur is opgebouwd rond de natuurlijke positie van je handen en duimen. Knoppen, schakelaars en encoders zitten precies daar waar je ze nodig hebt – zonder dat je je grip hoeft te verplaatsen of moet zoeken tijdens het rijden.

Conspit noemt dit zelf de ‘Spatial Thumb Operating Zone’ en dat is geen loze marketingterm. In de praktijk werkt het briljant. De lay-out is geïnspireerd op de HOTAS-principes uit de luchtvaart, waarbij alle belangrijke functies direct binnen bereik liggen. Het gevolg is een stuur dat niet alleen prettiger in de hand ligt, maar waarmee je ook sneller en met meer vertrouwen schakelt tussen instellingen tijdens een race.

Wat ik persoonlijk sterk vind, is hoe Conspit ergonomie combineert met visueel design. Het stuur oogt strak, technisch en modern, maar alles is ontworpen met een duidelijk doel. Geen overbodige franje, wél slimme keuzes die leiden tot meer controle en comfort achter het stuur. Dit is geen stuur dat alleen goed presteert, het voelt ook écht goed doordacht.

Ergonomie & Enduro Grips

Wat mij meteen opviel toen ik het stuur voor het eerst in handen had, was hoe goed alles klopt qua ergonomie. Dankzij het 3D-spatial ontwerp en de HOTAS-geïnspireerde indeling liggen alle knoppen precies daar waar je ze wilt hebben: binnen duimbereik, zonder dat je je grip hoeft te verplaatsen. In de hitte van een race kun je dus razendsnel schakelen tussen functies zonder te denken of te zoeken. Het voelt intuïtief, snel en vooral heel vertrouwd.

De Enduro Grips dragen daar volop aan bij. Ze zijn wat steviger dan standaard rubber, maar juist daardoor geven ze die extra controle en stabiliteit die je wilt in lange races. Zelfs na een uur sturen merk je hoe comfortabel ze blijven. Het speciaal ontwikkelde TPU-materiaal behoudt z’n vorm, is slijtvast en blijft er ook na intensief gebruik als nieuw uitzien. De vormgeving is precies goed – of je nu met twee vingers onderaan het stuur instuurt of liever een meer klassieke grip hanteert.

De ergonomie van de Conspit 290 GP is simpelweg fantastisch te noemen. Alles zit waar het moet zitten, voelt zoals het moet voelen, en presteert zoals je hoopt. Dit stuur is gebouwd om hard mee te racen, maar voelt verrassend natuurlijk en comfortabel aan.

Thump-Tick Encoders

Een van de unieke feature van de Conspit 290 GP is de zogenaamde ‘Thump-Tick’ duimwiel encoders. De vier thumb-encoders zijn slim geplaatst: één in de handgreep en één aan de zijkant. Je bedient ze zonder je handen te verplaatsen, wat ideaal is tijdens het rijden.

Deze thump-tick encoders zijn ontwikkeld op basis van de natuurlijke beweging en kracht die een duim levert in een opwaartse houding. Het resultaat is een uiterst precieze duimwielencoder met directe, heldere feedback. De diameter, weerstand en klikrespons zijn geoptimaliseerd voor snelle interactie. Ideaal voor functies die je regelmatig aanpast zoals brake bias of ERS-modus.

Deze zijn zó handig geplaatst dat je ze bijna automatisch gebruikt. Tijdens het rijden kan ik zonder nadenken snel instellingen aanpassen, zoals brake bias of bijvoorbeeld engine mapping. De feedback is strak, met duidelijke klikjes per stap, waardoor je nooit twijfelt of een input is geregistreerd.

Wat overigens wel jammer is: het materiaal van de encoders voelt wat licht en plastic aan, en ook de kleine schroefjes eronder vind ik minder fraai afgewerkt. Gelukkig kan je hier eenvoudig een sticker op plakken om deze weg te werken! Functioneel doen ze hun werk uitstekend, maar qua afwerking missen ze net die hoogwaardige feel die je wél ervaart bij de rest van het stuur. Dat contrast valt op, zeker omdat de rest van de Conspit 290 GP juist zo degelijk en premium aanvoelt. Desondanks blijf ik ze gebruiken met plezier – simpelweg omdat ze zo goed werken.

Innovatieve MagFlip Magnetische Schakelpaddles

Een van de grootste troeven van dit stuur zijn de unieke en intuïtieve MagFlip magnetische schakelpaddles. Deze paddles bieden een unieke push-pull functionaliteit en zijn gebaseerd op het rocker-type systeem, dat je ook terugziet in echte Formule wagens. Dit betekent dat je op twee manieren kunt schakelen—je kunt de paddle naar je toe trekken of wegduwen. Dit voelt niet alleen natuurlijk, maar kan ook je reactiesnelheid verbeteren, vooral in intensieve racesituaties.

Het unieke aan het MagFlip-systeem is de combinatie van een krachtige magneet en een intern geïntegreerde Hall-effect sensor. Hierdoor ontstaat een klikgevoel dat zowel strak als mechanisch aanvoelt, zonder bewegende externe onderdelen.

Daarnaast gebruikt Conspit Hall-effect sensoren, wat betekent dat er geen fysieke slijtage optreedt. Veel goedkopere sturen gebruiken microschakelaars die na verloop van tijd hun precisie verliezen—hier heb je daar geen last van.

De schakelslag is kort, scherp en mechanisch, wat zorgt voor een direct en bevredigend schakelgevoel. Dit is absoluut een van de betere schakelsystemen die ik in deze prijsklasse heb getest! Het is overigens niet mogelijk om de afstand van de paddles te veranderen. Storend vind ik dit echter niet. Een klein puntje om te benoemen is dat er weinig ruimte zit tussen de schakel- en koppelingpaddles.

Waar ik in eerste instantie wat sceptisch was over dit systeem en ik de voorkeur gaf aan meer traditionele shifters, kom ik daar toch op terug! De MagFlip shifters zijn een zeer interessante feature van de Conspit 290 GP Formula Wheel!

Overige Bedieningselementen

De Conspit 290 GP biedt ruim voldoende bedieningsopties. Van knoppen tot encoders en funky switches – alles zit erop, én goed gepositioneerd. De twaalf RGB-knoppen voelen klikkerig en solide aan, zijn goed te onderscheiden op gevoel en volledig naar wens in te stellen qua kleur. Zelfs met handschoenen aan mis je geen enkele input.

Aan beide kanten van het stuur zitten funky switches die zich perfect lenen voor menu’s, camera’s of MFD-bediening. Ze klikken in alle richtingen en hebben een aluminium afwerking die zorgt voor grip, ook met klamme handen.

Onder het LCD-display vind je drie 12-positie draaiknoppen. Twee zijn vrij in te stellen, de middelste gebruik je om door dashboard layouts te bladeren. Niet alles is dus volledig naar wens te mappen, maar dat is een kleine beperking. En eigenlijk vind ik dat ook wel prettig dat deze middelste draaiknop daarvoor standaard wordt gebruikt.

Alles bij elkaar voelt het geheel aan bedieningselementen logisch, functioneel en prettig aan. De plaatsing is slim, het gebruik intuïtief, en het helpt je om tijdens de race gefocust en snel te kunnen schakelen tussen functies. Precies wat je van een high-end stuur mag verwachten!

Stickervellen Kwalitatief Ondermaats

Met 4 stickervellen (twee zwarte en twee paarse) is er meer dan voldoende keuze om het stuur naar wens te personaliseren. Ik vind het leuk dat Conspit je de optie geeft om tussen twee kleuren te kiezen. Wél vind ik het jammer dat de kleuren identiek zijn aan elkaar, dus eigenlijk heb je maar keuze uit een zwarte en een paars stickervel. Daarbij komt kijken dat ik – en dat is persoonlijk – de te kiezen opties beperkt vind en de gebruikte iconen of afkortingen niet helemaal mijn stijl vind. Jammer!

Een ander aspect dat ik teleurstellend vind is de kwaliteit van de stickers. Enerzijds plakken ze niet goed en laten ze snel los als je met je vinger of handschoen over een sticker schuurt. Anderzijds zijn deze stickers te dun en laten ze veel licht door. Iets wat ik gewoon minder mooi vind ogen.

Een ander punt van kritiek en iets waar ik me lichtelijk aan irriteer is hoe slecht de stickers uitgesneden zijn. Dit zie je vooral terug – althans in mijn geval – bij de stickers voor rondom de drie draaiknoppen. Ook bij enkele ronde stickers waren de iconen niet in het midden gecentreerd. Zo ontzettend jammer!

Al met al kan ik niets anders zeggen dat de meegeleverde stickers teleurstellend te noemen vindt. Jammer dat Conspit het op dit soort details het nét een beetje laat afwegen. Ik hoop dat Conspit dit signaal van harte neemt en hier iets mee doet. Want dit detail doet wel een klein beetje afbreuk aan een stuur dat op bijna alle fronten fantastisch is.

4.3-inch LCD-dashboard

Wat mij direct opvalt – en ook echt aanspreekt – is het formaat van het display. Het 4,3-inch scherm dat Conspit hier gebruikt, is wat mij betreft precies goed. Ik geef zelfs de voorkeur aan dit formaat boven de grotere 5-inch schermen die je ziet op sturen als de Cube Controls GTX2, de Pokornyi HYP-R of het F499 wheel. Groter is in mijn ervaring niet automatisch beter. Integendeel, de compactheid van dit scherm zorgt voor rust in je zichtlijn en maakt het geheel visueel beter in balans. Dat merkte ik eerder ook al bij de Zen’s Simwheels Simdash-Elite, waar ik het 4,3” formaat ook erg prettig vond.

Het scherm zelf heeft een resolutie van 800×480 pixels en draait op 60 Hz, met een helderheid die je kunt aanpassen tot 500 nits. Tijdens het racen heb je via de middelste rotary direct toegang tot verschillende dashboards die je in de Conspit Link software kunt instellen. Alle relevante telemetrie staat overzichtelijk en duidelijk weergegeven.

Waar ik minder enthousiast over ben, is het kleurcontrast van het scherm. In vergelijking met bijvoorbeeld de Vocore displays oogt dit scherm wat flets qua kleuren saturatie. De kleuren missen diepte en sprankeling vind ik, en dat is jammer! Tot slot is het goed om te weten dat dit display geen touchscreen is. Het ontbreken hiervan vind ik overigens totaal geen probleem. Sterker nog, ik mis het niet eens. Hoe authentieker, hoe beter 😉

Conspit 290 GP Formula Wheel

Verwisselbare USB-aansluiting

Eén van de grootste frustraties die ik had met het eerste exemplaar van de Conspit 290 GP dat ik testte, was de manier waarop de USB-aansluiting was weggewerkt. De kabel was direct op het PCB aangesloten, zonder tussenkomst van een GX12 connector.

In de praktijk betekende dat dus dat het stuur verwisselen een heel gedoe was, omdat de USB- kabel achter mijn monitoren in een wirwar van kabels verstrikt zat. Als je net als ik regelmatig van stuur wisselt is dit gewoon enorm onhandig. Het kost tijd, is frustrerend en het voelt gewoon niet doordacht aan.

Het goede nieuws: Conspit heeft duidelijk geluisterd naar die feedback van de community. Alle nieuwe versies van de 290 GP zijn inmiddels standaard uitgerust met een verwisselbare USB-kabel die je eenvoudig in een voorgeïnstalleerde hub op het stuur klikt. Doordat mijn stuur – helaas – kapot is gegaan, heb ik als eerste deze vernieuwde versie ontvangen en mogen testen.

Geen gehannes meer met vastzittende kabels, maar gewoon snel in- en uitpluggen. Dat maakt het wisselen van sturen een stuk efficiënter en gebruiksvriendelijker. De connector zelf voelt wat compact en fragiel aan, maar tot nu toe functioneert het probleemloos en doet het wat het moet doen. Voor mij is dit een enorme stap vooruit en een verbetering die het dagelijkse gebruik van het stuur aanzienlijk prettiger maakt.

Eén van de grote tekortkomingen van de Conspit 290 GP is dat SimHub niet wordt ondersteund. En ja, dat vind ik persoonlijk een groot gemis. Nu weet ik dat ze hier wel aan werken, maar op moment van schrijven is niet duidelijk wanneer deze ondersteuning er komt. En dat houdt dus in dat je gebonden bent aan de eigen software van de fabrikant: Conspit Link 2.0.

Conspit 2.0 is overigens een goed programma waarmee je vrijwel elk aspect van het stuur kunt afstemmen op jouw voorkeur. Het doet wat het moet doen en werkt gewoon prima. Je kunt eenvoudig profielen maken, knoppen toewijzen, kleuren aanpassen, bite points instellen, LED’s synchroniseren met telemetrie en zelfs het dashboard aanpassen. Het doet eigenlijk alles wat nodig is en het werkt goed!

Doordat SimHub niet wordt ondersteund, houdt dat dus ook in dat je populaire dashboards als Lovely Dashboard niet kunt gebruiken. Is dat een gemis? Ja, in alle eerlijkheid wel. Al moet ik toegeven dat de meegeleverde dashboards absoluut niet slecht zijn. Ze geven je alle telemetrie data die je nodig hebt en je kunt uit meerdere dashboards kiezen.

De interface is over het algemeen overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, waardoor je snel wijzigingen kunt doorvoeren zonder eindeloos in handleidingen te hoeven zoeken. Dit maakt het stuur niet alleen technisch geavanceerd, maar ook praktisch inzetbaar voor dagelijks gebruik.

Gebruikerservaring: De Conspit 290 GP in Actie

Na tientallen uren racen met de Conspit 290 GP kan ik vol overtuiging zeggen: dit stuur heeft me positief verrast. Niet alleen in hoe het presteert op de baan, maar vooral in hoe het aanvoelt tijdens lange stints en hoe doordacht het is ontworpen. Het spatial 3D ontwerp zorgt voor een ergonomie die je zelden ziet in deze prijsklasse. Alles zit precies waar je het verwacht, en de Enduro Grips zijn ronduit fantastisch. Ze geven het stuur een solide, strak uiterlijk én liggen bijzonder prettig in de hand – zelfs na meerdere racesessies achter elkaar.

Wat ik vooral waardeer, is dat Conspit écht luistert naar feedback uit de community. Mijn eerste exemplaar had nog een vaste USB-aansluiting op het printplaatje – niet bepaald handig als je vaak van stuur wisselt. Gelukkig werd dit in de nieuwe versie opgelost met een verwisselbare aansluiting. Klein detail, grote impact. Diezelfde bereidheid tot verbeteren bleek ook toen mijn eerste stuur na korte tijd defect raakte: de MagFlip paddles gaven de geest en het stuur raakte in een DFU-modus waar geen redden meer aan was. Frustrerend? Zeker. Maar binnen no-time had ik een vervangend exemplaar in huis. De klantenservice van Conspit is snel, duidelijk en klantgericht – iets wat je niet altijd vanzelfsprekend kunt noemen.

Over die MagFlip schakelpaddles gesproken: waar ik in eerste instantie wat terughoudend was – ik geef normaal de voorkeur aan traditionele shifters – ben ik inmiddels volledig om. Ze schakelen strak, klinken mechanisch en geven je het gevoel dat je echt grip hebt op elke input. Het push-pull systeem voelt intuïtief aan en is in de praktijk een waardevolle toevoeging.

Zijn er minpunten? Jazeker. De stickervellen zijn echt ondermaats. Ze zijn slecht uitgesneden, plakken niet goed en ogen wat goedkoop. Ook het gebruikte forged carbon is persoonlijk niet mijn favoriet – ik vind het er wat rommelig uitzien. Gelukkig doet dat weinig af aan de beleving van het stuur als geheel. Het is stevig, licht en voelt professioneel aan.

Een punt waar ik vooraf sceptisch over was, is het ontbreken van SimHub-ondersteuning. In eerste instantie leek dat een dealbreaker, maar in de praktijk zijn de standaard Conspit dashboards gewoon goed bruikbaar. Alle belangrijke data is duidelijk af te lezen en via Conspit Link 2.0 eenvoudig aan te passen. En het is prettig om te weten dat SimHub-ondersteuning op de roadmap staat – dat geeft vertrouwen richting de toekomst.

Al met al is de Conspit 290 GP een stuur waar ik met enorm veel plezier mee race in mijn favoriete sim: het stuur voelt snel, nauwkeurig en betrouwbaar. Conspit laat zien dat het niet alleen meedoet, maar ook durft te innoveren. Voor een relatief jonge speler is dit een indrukwekkend product. En als dit een voorbode is van wat nog komt, dan gaan we van Conspit nog veel horen.

Voor- en nadelen

Pros

  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Innovatief 3D ergonomisch ontwerp
  • MagFlip schakelpaddles
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Enduro Grips zijn uitstekend

Cons

  • (Nog) geen SimHub ondersteuning
  • Kwaliteit van stickers is ondermaats
  • Forged carbon is niet voor iedereen

Conclusie

De Conspit 290 GP is zonder twijfel een van de beste Formule-sturen in zijn prijsklasse. De bouwkwaliteit, het innovatieve 3D-ontwerp, de MagFlip schakelpaddles en de slimme knopindeling tillen dit stuur naar een niveau dat je normaal gesproken alleen in een hogere prijsklasse tegenkomt. Vanaf het eerste moment voelt het stuur doordacht, solide en raceklaar aan – en dat gevoel blijft ook na tientallen uren intensief gebruik overeind.

Conspit 290 GP Review

<strong>“Innovatief, solide en verrassend comfortabel. Conspit zet met de 290 GP een nieuwe standaard in het middensegment.”</strong>

Op basis van zes vaste criteria scoort de Conspit 290 GP een gemiddeld cijfer van 4,6 uit 5. Die score is het resultaat van een solide totaalervaring: de bouwkwaliteit is overtuigend met een strak afgewerkte behuizing en stijf chassis, waarbij alleen de thumb encoders qua afwerking iets achterblijven. Het ontwerp is onderscheidend door de ergonomische, driedimensionale benadering, waarbij elk element perfect binnen handbereik ligt. De prijs is scherp, zeker gezien het uitgebreide featurepakket en de algehele kwaliteit van het product.

In gebruik presteert het stuur intuïtief, direct en comfortabel, en is het zowel geschikt voor sprint races als endurance stints. De functionaliteit is ruim voldoende, met veel inputopties en een prettig werkend dashboard, al blijft de afwezigheid van SimHub-ondersteuning voorlopig een klein gemis. Op ergonomisch vlak scoort het stuur het hoogst: dankzij de doordachte plaatsing van knoppen en de comfortabele Enduro Grips is langdurig racen een genot.

Dat neemt niet weg dat er wat puntjes zijn die Conspit mag verbeteren. De kwaliteit van de meegeleverde stickers is echt ondermaats en doet af aan het verder verzorgde totaalplaatje. Ook zou de afwerking van sommige details, zoals de encoder caps, wat verfijnder mogen. Toch weegt dat allemaal niet op tegen het sterke totaalbeeld.

Wat mij vooral vertrouwen geeft, is hoe snel en doeltreffend Conspit omgaat met feedback. De overstap naar een verwisselbare USB-aansluiting is een mooi voorbeeld van die klantgerichte houding, net als het snel oplossen van een defect stuur onder garantie.

Voor sim racers die op zoek zijn naar een stuur dat méér biedt dan alleen looks en echt gebouwd is op performance, is de Conspit 290 GP een uitstekende keuze. Dit stuur voelt niet als een compromis, maar als een doordacht product dat opvalt door innovatie en gebruiksgemak. Het is een indrukwekkend visitekaartje van een jonge fabrikant die laat zien dat ze nu al serieus meetellen in de top van de sim racing markt.

Top Pick
Conspit 290 gp

Conspit 290 GP Formula Wheel

De Conspit 290 GP is een high-end formule stuurwiel, met een innovatief 3D-ontwerp en uitstekende ergonomie. Uitgerust met MagFlip schakelpaddles, RGB-knoppen, een 4,3” LCD-display en hoogwaardige Enduro Grips biedt dit stuur maximale controle en comfort tijdens lange racesessies. De bouwkwaliteit is indrukwekkend, met een carbon frontplaat en aluminium achterzijde. Een serieuze upgrade voor wie topprestaties zoekt.


Wilco Verhaegh

Ruim 18 jaar geleden begon mijn passie voor simracen met Grand Prix 4. Mijn passie voor racen, autosportfotografie en gaming kent geen grenzen. Met Motorsport-Pictures.com leg ik raceauto's vast op de gevoelige plaat. Bovendien ben ik trots op mijn boek 'Mastering The Art Of Sim Racing', waarin ik mijn kennis en inzichten deel met aspirant-simracers wereldwijd!

nl_NLNederlands